Nattur til Gjertvasstind - Værvinduet (11.05.2024)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Gjertvassoksle (1,924m) 11.05.2024
Vestre Gjertvassoksle (1,982m) 11.05.2024
Gjertvasstinden (2,351m) 11.05.2024

Uforglemmelig nattur til Gjertten

En uforglemmelig nattur til Gjertvasstinden. Vi hadde planlagt denne turen i hele år, men for Kristin og Espen ble det nok en spontantur. De er alltid klare for å ta alle utfordringer og eventyr vi kaster på dem. På vei over Sognefjellet var Kristin fortsatt litt usikker på hva hun egentlig hadde signert på. Hun hadde fått informasjon om at det var omtrent 12 km til toppen med rundt 2000 høydemeter, en helt vanlig helgetur med andre ord. Vi kunne nok ha hatt bedre informasjonsflyt og forventningsavklaring i forkant, men til tross for noen misforståelser i planleggingen, var vi klare til å begi oss ut på grusveien i Helgedalen litt etter klokken 20:00 på kvelden. Starten var litt tung for de som hadde forventet å legge seg i soveposen. God stemning innover Helgedalen og alle var lykkelig uvitende om at vi var i gang med det som skulle bli livets lengste randotur for samtlige. Været var mildt, med god temperatur og litt regn i lufta. Vi gikk i joggesko langs veien og gjennom noen snøpartier med våt snø, men hadde heldigvis med tørre sokker til vi byttet til alpinsko.
Vi fortsatte opp bakken og gjennom Styggedalen. Etter en lang matpause mens det ennå var lys før midnatt kjørte vi ned i Gjertvassdalen, klare til å ta fatt på Norges lengste motbakke. Vi fikk en god oversikt over ruta opp til ryggen før det ble helt mørkt.

Oppstigningen til ryggen fra Gjertvassdalen var svært bratt. Snøen var gjennomvåt, og det hadde gått flere mindre sørpeskred i henget. Vi holdt god avstand og klarte å komme oss opp til bikken med skiene på hele veien. Tidsoptimisten Espen trodde vi skulle være på toppen lenge før soloppgang og stå klar ved bommen da Sognefjellet åpnet neste dag. Men denne natten skulle vi virkelig på tur uten å se på klokka og uten å jage til neste og neste topp. Planen var tentativt å nå toppen til soloppgang, men ellers hadde vi all verdens tid og skulle bare nyte turen og omgivelsene rundt.

Deretter fortsatte vi opp til 1928-toppen, hvor vi tok en senere middag. Vi hadde med oss 4 Real-måltider i sekken og smeltet snø på Jetboil for å lage lapskaus, kylling curry, og pasta provance, som vi nøt inne i vindsekken. I tillegg hadde Espen og Kristin med 8 hele og 16 halve rundstykker som kunne spes på med undervegs. Vi holdt varmen godt i hver vår par-vindsekk og bestemte oss for å prøve å ta en lur. Espen sovnet nesten umiddelbart, mens vi andre fikk bare slappet av en god halvtime før vi ble kalde og hadde lyst til å fortsette.

Nå hadde det blitt såpass lyst at vi kunne se veien videre mot toppen på 1984 meter. Her var det lite snø, så vi fulgte en snørenne et stykke. Det var bratt, men fint å gå så lenge det var snø. Da snørennen tok slutt, måtte vi finne en alternativ rute. Espen fant en vei til venstre for snørennen, og vi måtte bruke tau på den siste hammeren på 2-3 meter før vi nådde toppen.

Det var skiføre et par hundre høydemeter til, så vi var glade for at vi hadde tatt med skiene. Vi satte fra oss skiene og fortsatte de siste hundre høydemeterne med stegjern. Et lite parti med fjell hvor vi tok frem tauet på nytt. Ikke vanskelig men veldig eksponert ned mot Gjertvassbreem. Landskapet her var helt utrolig. Dette området er noe av det villeste vi har i landet. Været hadde også gradvis blitt bedre utover natten, og plutselig befinner vi oss over skylaget mens solen begynner å stige opp over horisonten. Akkurat det værvinduet vi hadde håpet på, og vi ble nesten rørt av opplevelsen. To tøffe gravide damer og to stolte kommende fedre stod på toppen rundt klokken 05:00 i en magisk soloppgang. Lite kunne måle seg med dette øyeblikket.

Det ble gradvis varmere og varmere og solen sterkere og sterkere. Tok en liten rappell ned fra 1982 og kjørte på ski ned renna. Ned mot Gjertvassdalen var det ikke like bratt som vi trodde når vi gikk oppover i nattemørke. Nede i dalen tok vi en lang rast og tørket beina og tok imot varmen fra sola.

En helt magisk tur hvor vi startet i regn og lavt skydekke og står på toppen over tåka og avslutter turen med blå himmel og sol. Snakk om god timing på værvinduet. Fremme ved bilen rundt klokken 12:00 og en obligatorisk banansplitpause på takterassen på Sentralen i Lom. Deretter noen gode timer med søvn før vi reiste videre til Oslo på kvelden.

Det som i utgangspunktet var en 14 km med 2000 høydemeter, ble til en 15 timers nattur til norges niende høyeste topp. Men hva er søvn når du kan gå hele natta til en av de mest ikoniske og bortgjemte 2000 meters toppene vi har i dette landet?

Preggy 1 og 2
Bratt og gjennomvåt snø opp til østryggen på "norges lengste motbakke"
Lite snø opp til 1984 gjorde så vi måtte ta i bruk tau det siste partiet opp til toppen
Soloppgang siste stykke opp til toppen
jäg och du
Starten på den lange returen
nærbilde av 1982 toppen. Kristin på tur ned på ski og Ragnhild venter ca halvegs i renna. Lite snø og klyving på fjell det siste stykket
Mannen og kjerringa
Mannen og kjerringa + Ragnhild
Siste stubben før toppen!
2 fornøyde damer nede ved bilen. Forstatt like blid etter 15,5 timer på tur og 30 timer uten søvn.
Start date 11.05.2024 20:04
End date 12.05.2024 11:40

Værvindu på Gjertvasstind!

Written by Øyvindbr 24.05.2024 13:08

Værvindu på Gjertvasstind vekker minner! I 2005 opplevde jeg og Morten nettopp dette, og den turen er fortsatt på tredelt førsteplass for meg, det vil si at jeg har 5 turer på pallen :)

Sv: Værvindu på Gjertvasstin

Written by mariuskilli 25.05.2024 23:21

Hei! Jeg hadde lest turrapportene deres tilbake i 2005 og ble veldig inspirert☺️ Nattur er noe helt spesielt og særlig når du starter med litt dårlig vær og opplever at været snur gradvis gjennom natta. For vår del ble det en soleklar førsteplass og en tur vi aldri kommer til å glemme. Gleder meg til å skrive turrapporten, må bare finne tid først.