Tåklireset (22.05.2024)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Tåklireset (819m) 22.05.2024 09:27

Kjørte til Grova i Drangedal og tok av opp mot Fjågesund. Fulgte veien i 3 kilometer. Tok inn til høyre på Kleivaveien rett etter brua over Holtaneelva. Fulgte veien i 2 kilometer opp til bommen. Mulighet for å sette ett par biler her. Bommen stod oppe men med skilt om at den stenges uten varsel var det greit å ta sykkel videre. Syklet/trillet 1,4 kilometer til Kåsa. Satte sykkelen her og fulgte en eldre og delvis gjengrodd traktorvei opp til ett gammelt hogstfelt som går sørover fra Skårstøl. Øverst i feltet fulgte jeg bekken på vest og sør for Jamnvåga. Fortsatt ligger det litt snøklatter her og det er litt bløtt.
Deretter østover opp til toppen. Periodevis litt kronglete med fjellbjørker som må forseres. Passerte en liten tjen på nedsiden av toppen . På toppen er det panoramautsikt i alle retninger.
Samme vei tilbake.
Tur-retur: 9,6 kilometer derav 2,8 på sykkel. Brukte 1 time og 20 minutter fra sykkelen og opp.
Litt kult å være første PB `er på Tåklireset.