Årets siste skitur til Stetinden (18.05.2024)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Stetinden (2,020m) 18.05.2024

Stetiden

Totalt var vi 10 (+2) stk som startet turen fra parkeringen på Sletthamn. En god mix av tanter, onkler, venner og kjærester. Alle ville bli med på tur i dag!

Etter å ha gått et stykke langs veien, svingte vi av hovedveien og kom vi til en bekk som vi måtte krysse. Snøbroen over bekken var fortsatt brukbar, men den hadde begynt å åpne seg, så vi måtte trå forsiktig og fort. Alle kom seg trygt over.

Videre oppover fjellet var det varmt og vi kunne se snøen smelte. Ruten bød på noen utfordringer med steinete partier men kom oss greit inn på breen og opp til ryggen.

PÅ ryggen var det helt snøfritt og det ble en lang marsj i steinura med skisko. DNT var også ute og satte opp postkassa på toppen hvor man kan skrive seg inn. Kjørte ned på andre siden av toppen og fikk noen fine slush-svinger før sugeføret meldte seg i bunnen av dalen. Kunne gå ut igjen med løs hæl og uten feller. Fikk heldigvis kryssa Leira lengre inn i dalen. Snøbroen vi kryssa tidligere på dagen hadde kolapset.

Tilbake ved bilene var stemningen fortsatt på topp, og vi avsluttet turen med både elgburger og banansplit i Lom.