Bitihorn rundt (21.05.2024)  6

Visits of other PBEs Bitihorn - parkering (1,070m) 21.05.2024 10:58
Yksendalsbu-Bitihorn stidele (1,082m) 21.05.2024 11:26
Bitihorn - fra nord (1,070m) 21.05.2024 13:58

På tur nordover via Valdresflye (Valdresfløya har vi alltid kalt den, så feil kan man altså ta..) hadde vi planlagt en tur opp på Bitihorn, hvis snøforholdene tillot det. Dette fjellet er et flott skue uansett hvilken retning man kjører, men når man kommer sørfra og har passert Beitostølen ruver toppen flott i terrenget.
Selv om selve toppen ligger ca. 600 meter unna hovedveien, starter oppstigningen like ved veien og og går bratt rett opp. Fjellet ruver 450 meter over deg så den dekker hele synsfeltet når du nærmer deg og du må nesten se rett opp skal du få det med deg toppen, så ikke prøv mens du kjører bil.
Alle tur rapporter på sommerstid har nevnt at dette var en populær topp som innebar å gå i kø. Derfor ville det vært flott å kunne benytte en flott solskinnsdag med... ja ingen andre ute..
Vi stoppet for å sjekke forholdene opp det bratte sørvendte partiet, men det så ut som det var flere steder i de bratteste partiene som hadde snø. Og siden vi ikke visste noe om forholdene, tok vi det sikre valget og dro rundt på nordsiden for å gå opp den noe slakkere siden. Vi hadde ikke gått langt før vi havnet i snø her også og den bar ikke spesielt godt kan du si. Så etter en stund bestemte vi oss for å skjære rett opp det bratteste partiet slik at vi fikk med oss nordtoppen, for deretter å ta ryggen mot toppen. Det viste seg at forholdene var akkurat som vi antok, nesten snøfritt. Vel oppe på toppen var det så å si vindstille og etter å ha skuet litt ned bratthenget i sør, besluttet vi å prøve den veien ned. Selv om det innebar å gå på asfalt i noen km. for å komme tilbake til bilen.
Flott sklitur ned på snø og etter at det bratteste partiet var over dukket noen sherpa-trapper opp den siste halvparten ned.
Flott tur helt alene i fjellheimen, med en utrolig fin utsikt.

Her ser vi veien og fjellet. Det ser ut som veien er helt flat når man ser fra lufta, men det er feil.
Bildet under er fra NAF sine sider og er ment som et oversiktsbilde. Klikk HER for beskrivelsen av Nasjonal turistveg Valdresflye..

Foto: Werner Harstad / © Statens vegvesen
Nasjonal turistveg Valdresflye er 49 kilometer lang. Her utsikt over Valdresflye og Bitihorn nordvest for Beitostølen. Foto: Werner Harstad / © Statens vegvesen

Her er fjellet sett fra veien litt sør for toppen.

I starten så det lovende ut med snø som holdt selv en voksen kar som meg..
Vi gikk den røde ruta som er inntegnet. Når vi kom rundt hjørnet på fjellet var planen å følge den vanlige ruta opp et dalføre på baksiden og til toppen, meen der var det masse snø gitt.. Og den var for det meste råtten.. så det var da vi skar oppover for å unngå kne vassing i snø..

Og det gikk fint. Her har vi gått et stykke oppe på ryggen og ser nå den siste biten opp mot toppen.
Den vanlige ruta kommer opp fra høyremot toppen og den er full av snø..

Her er vi like under toppen..

I skaret ned her ser vi 450 meter ned på veien..

Her er toppen med antenna.. Flott utsikt nordover.. Oog heelt alene.. lekkert..

Her ser vi sørover fra toppen. Beitostølen er øverst midt i bildet..