Blåskavlen - den råeste avslutning på skisesongen (20.05.2024)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-lomme Bjørgavegen (924m)
Ascents Blåskavlen (1,809m) 20.05.2024
Visits of other PBEs Stegastein (650m) 20.05.2024

Siste dag i både pinsen og langhelgen. Med feiring av 17. mai på toppen av Gravdalstind og avslapping på hytten på Filefjell i fantastisk vær, hadde vi hatt det helt fantastisk. Det var ikke over riktig enda. Vi hadde booket en flytende sauna i Flåm. Dette var egentlig noe vi skulle gjøre i påsken på vei til hytten, men pga trafikale problemer, rakk vi det ikke, men fikk flyttet bookingen til denne dagen. Før dette skulle vi avslutte skisesongen med en tur på Blåskavlen. Kommunetoppen jeg lenge har spart til den perfekte anledning. Det var i dag.

Utsikt over Aurlandsfjorden fra Stegastein

Vi ryddet og vasket hytten og kom oss avgårde ca kl 12.30. Hadde mest lyst til å kjøre veien over Aurlandsfjellet, men kom frem til at dette ikke var raskere. I tillegg ante jeg ikke om den var åpen heller. Gjør dette en annen gang på vei til hytten til sommeren.

Fra vakre Aurland kjørte vi opp den svingete veien mot Aurlandsfjellet. Stoppet ved Stegastein for å se på den berømte utsikten over Aurlandsfjorden sammen med alle turistene. Bussene stod i kø her oppe, og vi skriver mai måned. Hvordan kaoset ser ut her oppe i midten av juli er jo egentlig fristende å sjekke ut i seg selv, menmen. Utsikten var rå.

En nydelig dag

De fleste andre som skulle på ski til Blåskavlen parkerte ved start på stien som går oppover mot Vetlebotna. Vi kjørte et lite stykke lenger opp og fant en flott lomme vi kunne parkere i. I dag var det så prima vær at vi egentlig ikke trengte å ha med oss mer klær enn shortsen og t-skjorten vi gikk i, men tok med en vindjakke og bukse i tilfelle det skulle blåse mer på toppen.

Veien over Aurlandsfjellet

Festet skiene på sekken og gikk oppover i lettgått og fint terreng. Var vel ikke kommet mer enn 400m før vi kunne spenne på oss skiene. Jeg er alltid litt skeptisk til den første snøflekken jeg ser, men siden denne lå i et lite dalsøkk, hadde jeg troen. Det viste seg at det var sammenhengende snø herfra.

Jobbet oss oppover på langs med Vetlabotna i nordlig retning. Det var nok av spor å følge her. Svetten silte, ikke et vindpust. Passerte et par lenger oppe. Utsikten tok seg voldsomt opp. Dette området er vikrelig et knutepunkt mellom fjellene i både vest og øst. Det hadde nok vært solid med minusgrader i natt, for snøforholdene her var mye bedre enn både Sognefjellet og Filefjell. Traff også på et par fra Osterøy som hadde nisten sin i solen.

Ankom omsider toppen av Blåskavlen. Flott toppvarde. Her oppe blåste det en deilig bris. Det trengte vi nå. Men du verden for en utsikt. Det eneste jeg tenkte var "Nå sitter vi midt i smørøyet". For å nevne noen topper og fjellområder man ser fra Blåskavlen:

Olsskavlen, Hallingskarvet med Folarskardnuten, Hardangerjøkulen, Suletind, Sulefjellet, Ranastongi, Storebjørn i Smørstabbtindene, Hurrungane, Tverrådalskyrkja i Breheimen, Grovabreen, Sunnfjordbjørnen og Jostedalsbreen.

På toppen av Blåskavlen. Høyest i Aurland

Etter en lunsjpause var det klart for nedkjøring. Nydelig føre i starten. Bare synd det ikke ikke er brattere her. Det første partiet nedover mot Vetlabotna var veldig gøy, men det berømte sugeføret gjør det hele til en real syrefest for lårene. Samtidig avtar farten for hver sving en tar så omsider satte jeg meg bare i hockey for å ikke stoppe helt opp. Tok noen korte svinger her og der før vi plutselig var kommet til bunnen.

Skisesongen er herved over! Men for noen opplevelser det har vært.

DER var skisesongen offisielt over. Vi startet 18. november og avslutter 20. mai. Nøyaktig 6 måneder. Da vi kom ned til bilen, skiftet vi til tørre klær og kjørte til Flåm. Vi nådde badstuen kl 18.30 helt presis uten å stresse. Delte den med noen turister og dcet var god plass til alle. Det var en fantastisk opplevelse å stupe i sjøen og se rett opp på toppen vi nettopp hadde besteget og kjørt ned på ski. Hadde badstuen i 1,5 time og den tiden utnyttet vi maks. Stoppet i Gudvangen for en baconpølse og cola og kjørte deretter videre til Bergen. En fantastisk dag med nydelige opplevelser man kan få langs kjøreturen mellom Filefjell og Bergen. Ikke minst hadde det vært en langhelg fullspekket med opplevelser.

Et forfriskende bad i Flåm. Blåskavlen i bakgrunnen til høyre.

Et utvalg bilder av fjell man ser fra toppen av Blåskavlen