2. pinsedag på Storen (20.05.2024)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Store Skagastølstinden (2,405m) 20.05.2024

Med Ellen Sophie, Kristoffer og Mari. Dro fra Sogndal kl 08. Strålende vær. Ski på sekk og anmarsjsko opp første bakken og litt forbi den store steinen. Fant nesten sammenhengende snø derfra. Litt hardt i brattbakkene. Bandet etter 2t20min. Tok med skiene opp til over snøfeltene. Sporet opp første snøfelt var usaklig bratt. Ble ski på sekk opp andre snøfelt. Skiftet til anmarsjsko og prøvde å henge på Kris og Ellen Sophie oppover mot toppen. Ikke mye dødtid i tauet til Kris. Tørt og fint til topps, bortsett fra en liten isbit innerst i Heftyes. Snøen som ligger på toppen smelter nok i løpet av ei uke. Firte ut Mari fra kjettingen og tok to rappeller selv. Ny rappell over svaene. Fint å fire rett over kanten. Brukbart skiføre ned igjen. Fra NTK-hytta holdt vi høyde på venstre side av dalen. Kom nesten helt ned til siste flata på ski. 8t30min på tur i fantastisk sommervær. Kunne hatt shorts!