Lindtjørnknuten fra Sjursvatnet P-plass (20.05.2024)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Lindtjørnsknuten (734m) 20.05.2024
Lindtjørnsknuten Vest (730m) 20.05.2024

Da anledningen bød seg til å få med seg et par kommunetopper sør i sørfylket i det fine maiværet, grep jeg muligheten. Dagens første tur i Dalane gikk dermed til Lindtjørnknuten i Lund – som for flere andre ad østlig rute fra Sjursvatnet i Sirdal. Av en eller annen grunn rotet jeg meg opp et drag litt sør for bekkeløpet fra Storetjørn ved enden av grusvegen, men kom meg greit over i det riktige draget og opp til utløpet av tjørna. Herifra tok jeg nord- og nordvestover til jeg fikk fjellryggen med turmålet vestenfor i siktet. Fulgte ryggen helt vest til kommunetoppen hvor jeg ankom etter en time på tur. Etter kort orientering i for meg nokså ukjent landskap, gikk returen samme veg via hovedtoppen som – naturlig nok – ligger i Sirdal. Tilbake ved bilen etter 1 time 55 min på tur.

Ved utløpet av Storetjørn etter en halvtime
Myrpytt like nord for utløpet av Storetjørn
På veg mot Lindtjørnknuten med tilbakeblikk mot Sirdals sterkt visuelt forurensende vindindustri. Min trase fra Storetjørn fulgte draget i høyre bildehalvdel
Høyeste punkt i Lund med utsikt vestover