Kjelhøe - Galdhøe - Vesle Galdhøpiggen - Galdhøpiggen (19.05.2024)

Written by jensbar (Jens Barland) GSM

Ascents Nunatak øst for Porten (2,214m) 19.05.2024 12:33
Kjelhøe (2,223m) 19.05.2024 15:08
Galdhøe NØ2 (2,240m) 19.05.2024 15:27
Galdhøe (2,283m) 19.05.2024 15:29
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 19.05.2024 17:13
Galdhøpiggen (2,469m) 19.05.2024 19:19

Test av "høgruta" fra Juvasshytta til Galdhøpiggen.

Det ligger en lokkende fjellrygg overfor Juvass som er ganske flat på toppen. Jeg ville teste ut dette som en mer spennende trasé til Galdhøpiggen. Man burde tatt denne ruta tidligere på våren mens det var mer snø. Nå ble det mye steinpartier i området Kjelhøe (2223) - Galdhøe (2283).

Vesle Galdhøpiggen (2369) leverte. Det ble en flott opplevelse, og min første bestigning av denne. Klyvingen krevde sitt, men med gode tak å holde seg i. På toppen har man majestetiske storebror Galdhøpiggen som kulisser, og med nesten like fin utsikt. Og for min del - masse varm vårsol og nesten vindstille.

Styggebrean kommer det opp en ny 2000-meterstopp etter hvert som breen minker. Den kalles Nunatak øst for Porten (2214) her på Peakbook. Det er en påminnelse om klimaendringene.

Selve Galdhøpiggen i kveldssol var flott. Med utsikt hvor det bare er å ta fram alt man kan huske av navn i området. To dager før, på 17. mai, hadde det visst vært nærmere 2000 mennesker på toppen. Denne kvelden var jeg nesten helt alene.

VIDEOER med utsikt fra toppene:

- Kjelhøe - video med 360-graders utsikt fra fjelltoppen.
- Galdhøe - video med 360-graders utsikt fra fjelltoppen.
- Vesle Galdhøpiggen - video med 360-graders utsikt fra fjelltoppen.
- Galdhøpiggen - video med 360-graders utsikt fra fjelltoppen.

Skibakke på nordsiden av Kjelhøe. Opp fra Juvasshytta.
Utsikt fra Kjelhøe. I forgrunnen skitrekket nær Juvasshytta. Lengst til venstre er Glittertind.
Utsikt fra Galdhøe. Galdhøpiggen med Vesle Galdhøpiggen til høyre. I breen foran Galdhøpiggen kommer det gradvis frem blokker i snøen når breen minker. I Peakbook heter "toppen" Nunatak øst for Porten.
Klyvingen opp til Vesle Galdhøpiggen er morsom og akkurat passe krevende. Høyt ned på begge sider, men gode klyvetak i steinene.
Her fra Vesle Galdhøpiggen kan man betrakte storebror Galdhøpiggen. Denne dagen var det smak av sommer og nesten vindstille.