Høglikollen og Auggedalsnysætra (31.03.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Hærfjellet (1,024m) 31.03.2013
Høglikollen (983m) 31.03.2013

Skitur fra Astridbekken sammen med Hans Thorvald. Kom til Astridbekken samtidig med Eystein Forseth. Han skulle gå til Øvsthågålykkja sør for Reinsåsen. Vi slo følge med ham til Vestfjelløypa kommer inn på Reinsåsveien. Her skiltes vi, Eystein gikk mot dyrkingsfeltene, mens Hansi og jeg fulgte Vestfjelløypa til toppen av Høglikollen. Her gikk vi litt rundt for å finne høyeste punkt, ikke noen enkel sak oppe på det veldig flate platået. Vi ble enige om at det høyeste punktet på løypetraseen var omtrent like høyt som noe annet sted oppe på platået. Flott utsikt fra platået i alle retninger, noe jeg ikke har registrert så veldig mye av tidligere. Litt inne på platået var det fin utsikt mot Reinsjøen og Hellebergsetra.
Etter en drikkepause tok vi så samme vei tilbake, men nedunder Værskei tok vi løypa over Stormyra og Hemtjønnet og inn på Kjettbergløypa. Denne fulgte vi til Kroktjønnkrysset, gikk deretter opp på Nysetra, og øvre løypa til Hærfjellet. Obligatorisk navneskriving i toppboka før retur til Astridbekken.
Praktfullt vær, gikk 37 km, og brukte nesten 4 timer på turen.