Grovabreen (19.05.2024)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Ascents Punkt på Grovabreen (1,633m) 19.05.2024 14:21
Visits of other PBEs Støylsbakken parkering (515m) 19.05.2024 08:41

Parkerte på Støylsbakken parkering, like før bom. Tok sjansen på å starte tidlig i tett tåke og litt regn. Yr hadde lovet oss sol fra klokka 11. Sola kom ikke fram før på toppen. Så oppover måtte vi sjekke gps'en ofte for å navigere riktig. Fulgte veien opp bakken. Så tok vi opp til venstre på rødmerket sti. Merkingen var tidvis dårlig, men så den innimellom. Nesten oppe på toppen tok vi til høyre opp mot ryggen. Det var mye kratt her, derfor bedre å gå mot 1072-toppen slik vi gjorde på veien ned. Vel oppe på Salsegga og ryggen videre var det en fryd å gå. Her er det lett å gå på lyng og mose oppover. Idag var det bart helt opp til 1300 meter. Da gjensto noen bratte høydemetre på truger over snøfonna opp til breen. Videre er det ganske flatt bort til toppen av Grovabreen. Framme på kommunetoppen, som ikke er så langt unna det høyeste punktet, så vi ingenting på grunn av tåka. Men, på vei ned ble det både sol og varmt. Og nydelig utsikt til alle kanter. Ryggen ned igjen over Tverrfjellet og Salsegga ga oss flott utsikt. Nydelig natur her.