Skuggenatten og Solegladfjell fra Treungen (19.05.2024)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Skuggenatten (706m) 19.05.2024
Solegladfjell (652m) 19.05.2024

Flott tur til ikoniske Skuggenatten i Nissedal i det varme og fantastiske maiværet. 1 ¼ time til topps fra idrettsplassen i Treungen og så en liten pause med beundring av utsikten.

Pust i bakken etter de første bratte svaene, med stadig bedre utsikt over Nisser
Utsikt fra Skuggenatten i retning Solegladfjell der vi skal videre etter pausen
Pause med herlig utsikt over Nisser

Etter å ha hatt lag med mange andre både på opp- og nedtur, gikk returen vår alene og i uveisomt terreng via 675-toppen og Solegladfjell i sør. Det gikk helt greit å finne vegen dit – apropos uveisomt så fulgte vi faktisk et skjemmende spor etter en firehjuling det første stykket ned fra Skuggenatten. Største utfordring var å passere en skrent mellom toppene, men det løste seg lett ved å holde litt vestover. Akkurat her skremte vi opp et par orrhaner da vi testet ekkoet ved skrenten. Vi gikk ut på vestpynten av sistnevnte topp og hadde ny matpause her med beundring av utsikten mot Gloppeknatten, Gloppevatnet og Fjellstølvatnet.

Myrtjørn nord for Solegladfjell
Straks på toppen av lite besøkte Solegladfjell, med langstrakte Kjørull i bakgrunnen
Utsikt fra Solegladfjell mot Gloppeknatten og utløpet av Fjellstølvatnet

Vi hadde satt bil nummer to der panoramaturen til Langfjell starter, og tok derfor sikte på å komme ned dit via skardet under Svarfjell. Fra pauseplassen fant vi greit ned til dalbunnen omtrent der bekken fra Fjellstølvatnet kommer ned. Her hadde vi ventet å finne sti, men det var bare antydning til dette. I stedet fulgte vi dalen opp i skardet under Svarfjell der vi kom inn på sporet etter firehjulingen igjen og etter hvert ned på traktorvegen tilbake til bilen.

Vi passerer toppen av skardet under ruvende Svarfjell

Til sammen 4 timer 50 min i makelig tempo og flott terreng.