Solhomfjell (19.05.2024)

Ascents Solhomfjell (659m) 19.05.2024 15:26
Visits of other PBEs Sandtjønn P-plass (350m) 19.05.2024 11:38
Løytesdalvegen bomveg (310m) 19.05.2024 16:32
Her går det rett til himmels

Solhomfjell en varm vårdag

Vi hadde sett bort på Solhomfjell da vi var på Havrefjell i fjor. Øyvind ville gjerne på tur hit idag. Kari hadde også lyst til å være med.

Vi kjørte til Treungen og videre til Felle og opp til Sandtjenn. Kr 50,- i automatisk bom på tur opp.

Vi fulgte merket sti helt til toppen. Valgte den blå løypa etter Bjørnesteinen (ingen stein, men et stikryss med fylkesgrense).

Fine sva å gå på oppover og heldigvis litt skygge av furutrea vi gikk forbi.
Mange på tur i dag.

To idylliske småtjønner i toppområdet som var fristende å prøve å bade, men det ble med tanken i dag.

Tårnet på toppen var høyt og stødig, og vi alle kom oss opp alle fire etasjene. Trappene ble brattere og brattere og utsikten upåklagelig i alle retninger, men følte meg ikke helt trygg her oppe. Greit å komme ned på landejorda igjen.

Vi gikk samme veg tilbake med god pause ved den største tjønna.

Det er et goldt landskap, men noen planter så vi. Myrfiol, hvitlyng, torvmyrull, pors, rundsoldogg og ikke minst vårbendel. En liten hvit yndig blomst som vokste på tørre berget.

Vardebyggerne hadde vært kreative og laget mange spesielle og flotte varden, her var det ikke mulig å gå feil, litt for mye etter min smak. De hadde også samlet sammen alt av småstein, som naturlig skulle ligge utover, til denne vardebyggingen.

En flott tur i unik natur og tøft med tårnet. Det var varmt, men ikke plagsomt, mye sommerfugler (Grønnstjertvinge, vårblåvinge, fløyelsringvinge, sitronsommerfugl) og insekter (stokkmaur svermet) i lufta.

Veien innover før vi krysser brua
Godt vardet oppover, kreativiteten er stor
Bjørnesteinen, fylkesgrensepunkt og grensa til naturrerservatet
Sva på sva, lettgått
Her har noen lekt seg
Første gang vi ser tårnet
Vi er nesten framme, en fin sittestein
Stålkonstruksjon som var stødig og luftig
Toppen hadde kasse, bok og info om tårnet
Steindyret på tre bein
Idyllisk tjønn som vi tok en rast ved, tårnet i bakgrunn