Rundemellen og Kalvemellen (18.05.2024)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Rundemellen (1,344m) 18.05.2024 10:41
Kalvemellen (1,132m) 18.05.2024 11:29
Visits of other PBEs Rundemellen parkering Turrsjøsiden (975m) 18.05.2024 09:48
Rundemellen østryggen klyving (1,200m) 18.05.2024 10:20
Melletjedna stidele (1,054m) 18.05.2024 11:18

Gledet meg vilt til denne toppen igjen, flere år siden sist. Selvsagt ville jeg opp den bratte østegga, og kjenne litt på klyveklatring igjen!
Det var noen råtne snøflekker her og der i starten i skogen, men så var det greit opp egga. Noe vind på toppen, og formen var god, så jeg ville prøve en runde og få med meg Kalvemellen også. Det var også kurant, men ned fra Kalvemellen var det pill råtten snø som tidvis var vanskelig å omgå. Nå fikk leggene smake for at jeg kun gikk i shorts og hadde glemt igjen gamasjene i bilen.

Etter turen fant jeg meg en rolig plett fortsatt høyt over all bjørkepollen, og stekte pølser på gassprimus, og kokte meg en kopp kaffe. Bare deilig i sola i dag!

Fra parkeringa; Kalvemellen og Rundemellen (t.h)
Østegga er min favorittrute opp, og en av de turene jeg har ønsket meg mest i det siste, da det innebærer litt klyveklatring.
Sikteskiva på toppen og panorama til Jotunheimen.
MEGET fornøyd OP med Skaget bak. Denne turen var en ny milepæl for meg, med flere høydemetre enn på lenge.
Nede "bak" Rundemellen, med sikt mot Kalvemellen (t.v) og Skarvemellen.
Det østre Melletjernet, hvor isen er i ferd med å gå.
På Kalvemellen fikk jeg
 se østegga på Rundemellen i fin profil, bratt og deilig.
På Kalvemellen fikk jeg se østegga på Rundemellen i fin profil, bratt og deilig.