Nordre Kjellarfjell og Sveinsbuvarden (17.05.2024)

Written by Slemmegutten (Tor Robert Prøven) GSM

Ascents Nordre Kjellarfjellet (716m) 17.05.2024
Sveinsbuvarden (746m) 17.05.2024
Visits of other PBEs Bomveg Ravalsjø (360m) 17.05.2024
Ravalsjø parkering (483m) 17.05.2024
Sveinsbu (690m) 17.05.2024

Hadde med Leo på tur i dag, ble en varm tur.

Parkerte ved Ravalsjø og satte kursen på grusvei mot Nordre Kjellarfjellet, gikk over trebrua ved utløpet av Arebuvatnet. Kupert oppover, men ganske lettgått. De fleste myrene var såppas tørre at det gikk fint og komme forbi di, var også endel svaberg oppover, ingen sti eller dyretråkk før siste biten opp mot toppen. Veldig bra utsikt fra toppen, her ble det en god mat og drikkepause før jeg siktet med ned mot veien jeg så langt der nede, siktet mot traktorveien som går fra øvre del av arebuvatnet på gps. Var mye våtere ned på denne siden av åsen, brattere ogs, men helt greit og gå nedover. Fikk brått en hogstvei forann meg som jeg fulgte ned til traktorveien og brua over vannet. Gikk grusveien tilbake til bilen hvor jeg tok en rast og pakket om sekken før turen opp til Sveinsbuvarden.

Opp til Sveinsbuvarden var det godt merket og skiltet sti hele veien opp til toppen, her møtte jeg også de første menneskene i dag. endel vått oppover også noen snøflekker. Tok av ved et skilt mot toppen og skulle runde et vann hvor stien var delvis i vann og søle, her ble det litt vått i skoene... Ble en rast på toppen med kjempeutsikt før turen ned igjen gikk via Sveinsbu. Nede ved bilen i 17 tiden og fornøyd med dagens tur.