En uforglemmelig natt på Store Soleibotntinden 16 til 17.mai (17.05.2024)  6

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Store Soleibotntinden (2,083m) 17.05.2024
Visits of other PBEs Soleibotnen parkeringslomme (1,222m) 17.05.2024

Med det været vi har nå om dagen fristet det virkelig med en overnatting under åpen himmel på en av toppene Hurrungane, valget falt på Store Soleibotntinden.

Valgte å starte med truger, ved rundt 1700 meter var det stort sett bart helt opp, med unntak oppe på toppen som var dekket av relativ dyp løssnø hele veien, trugene valgte jeg i sitte igjen lenger nede, angret litt på det når jeg tråkket til knes i snø.

Turen opp gikk greit, selv om det er litt uvanlig med tung sekk med overnattingsutstyr. Nådde toppvarden etter ca.2,5 time og da hadde jeg tatt et par gode pauser underveis. I dag hadde jeg god tid, skulle jo ikke ned før på selveste 17.mai. Med over 10 sekund meter vind på toppen fant jeg heller en lun plass for å overnatte rundt 50 høydemeter tilbake på vestryggen.

Her var det lunt og godt, satt bare å nøt stillheten og utsikten fram til solen gikk ned.

Våknet med et tynt rimlag på soveposen, noen minus var meldt og det holdt stikk.

Fikk med meg en helt MAGISK solnedgang som jeg aldri kommer til å glemme !