Sollifjell og Båstjønnhovet i Kviteseid (17.05.2024)

Written by siroho GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Sollifjellet (635m) 17.05.2024 12:16
Båstjønnhovet (667m) 17.05.2024 14:38
Panoramautsikt mot Brokefjell

17. mai-tur i de dype skoger i Kviteseid

Området mellom Åsgrend og Kviteseid er en sjelden perle som noen få vet om, stort sett bare sportsfiskere. I dag på 17. mai var det ikke et menneske å se, så stille og fredelig.

Det er fint å sykle innover fra Åsgrend, så vi parkerte et par hundre meter før krysset og syklet inn forbi Fisketjønn til Storetjønnetjønn. Her ble det en lite stopp for å nyte utsikten over vannet. Så syklet vi videre inn til Langesjå. Det ble en liten stopp her også på Kvassodden. Deretter forbi Langeli og opp til Heivassdammen. En liten idyll i seg selv.

Vi satte fra oss syklene og begynte på oppstigningen til Sollifjell. Jeg hadde tenkt vi skulle følge ryggen opp så godt det lar seg gjøre. Ingen stier, litt dyretråkk, og mye skrenter. Heldigvis var det relativt tørt i dalsøkka, så greit å gå nesten hvor som helst.

Oppover dukket den ene bergryggen etter den andre. De siste gikk vi over, flotte rygger. Så kom vi fram til toppunktet, et par punkt som var nesten like høye. Vilt og vakkert her oppe med nesten loddrett vegg ned på østsiden, men panorama til Brokefjell. Andre vegen kunne vi skimte Ordalsåta, Skorve og Lifjell.

Det ble en pause på toppen i god sommertemperatur, litt vind gjorde det helt topp.

Så tuslet vi tilbake stor sett samme veg med holdt mer i nedkant av ryggen, nede i myrdragene, og kom ut på vegen nedenfor Heivassdammen. Siste delen var det også litt stitråkk, og det var noen som hadde vært oppi der og hogd ned ei gran som hadde veltet, så det var fremkommelig. Hvor stien starter er nesten umulig å se fra vegen.

Da var første topp unnagjort og vi hadde energi til en til, Båstjønnhovet. Vi syklet videre innover på Haukomvegen som går ned til Kviteseid. På nesten det høyeste så går det inn en traktorveg. Denne fulgte vi til endes til ei myr, så satte vi kursen opp ryggen og videre inn mot toppen. Her var det ikke sti, men dyretråkk kom og gikk. Nydelig terreng å gå, glissen furuskog. En tiur fløy opp for oss, vi så den helt tydelig, stor sak.

Vi måtte over en liten knause før vi gikk mellom to andre før siste oppstigning til toppen. Og da kom utsikten. Vi så selvsagt Kolltveitegga tydelig som nærmeste topp. Vi så rett inn i Ordalen og Ordalsåta. Skorve og Lifjell, med litt snø, lå enda til høyre. Vi kunne ikke se ned til Kviteseid, da måtte vi sannsynlig gå mer frampå toppen.

Her ble det også en pause før vi tuslet stort sett samme veg tilbake. Tok en litt rettere retning siste del før myra ved enden av traktorvegen. Greit nok, men litt tettere enn der vi gikk opp. Så var det bare å komme seg ned til syklene igjen. Ikke mye snø i terrenget, men det var heller ikke lenge siden den hadde gått. I laveste punkt på traktorvegen lå det litt snø. Puttet litt i hatten slik at jeg fikk avkjøling på tur oppover.

Så syklet vi igjen ned til Heivassdammen. Vi hadde hørt om en fin gapahuk ved Heivatnet, og så det bare var 0,5 km dit, så da syklet vi inn. Et idyllisk sted som er verd et besøk.

Så var det bare å komme seg hjem, syklet samme veg tilbake. Jeg hadde håpet på en rolig nedovertur, men der tok jeg feil. Det var så løst fra Heivassdammen ned til Langesjå at det ble tviholding på styret og rolig rolig nedover. Men ellers gikk det radig med el-sykkel.

Vi merket også at det nå er tid for å ta med seg ekstra med vann på tur. Gikk litt tom, men Heivatnet hadde jo en del, hvis en ikke har imot myrsmak. Det var lite bekker og ekstremt tørt i marka, håper det kommer litt regn snart.

Langsjå med utsikt mot Lifjell
Rasteplassen ved Heivassdammen med utsikt over Heivatnet og Brokefjell
Sykkelturister ved Heivassdammen. Fint med el-sykkel.
På tur oppover lia mot Sollifjell, litt kuppert her
Stor svartgjeldedøgnflue midt inni skogen
I nedkant av en av fjellryggene, fin blåbærlyng nå
Ut mot kanten vi fulgte mot toppen av Sollifjell
Flere rygger bortetter
Toppen av Solliefjellet
Heivassdammen og en liten sykkeltur før ny topp
Fin traktorveg innover som går litt opp og ned
Grønnstjertvinge, det var mange av de
Ikke så vilt her, men noen skrenter og huler var det her også
Fint terreng innover mot Båstjønnhovet
Torvmyrulla er i gang
Her ser vi toppen bak og vi passerte mellom to knauser. Det så ut som det var satt ut saltstein i området