Hesthøe fra Kvanndalsvollan (12.05.2024)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Hesthøe (2,021m) 12.05.2024
Kjerringhøe (1,490m) 12.05.2024

Dag 4 av maituren 2024

Etter tre flotte dager i Reinheimen fristet det med en ny 2000m-topp i Breheimen, og i perleværet denne dagen la vi turen til Neto med mål om å bestige Hesthøe. Jeg satte denne igjen på turen min til Storivilen og Moldulhø i fjor, da det ikke var aktuelt for meg å gå helt vest dit på alenetur.

Siden vi skulle helt hjem til Haugalandet, sto vekkerklokka i Bøverkinnhalsen på 06. Etter nedpakking av teltet og farvel til de andre som skulle på Loftet, kjørte vi til Kvanndalsvollan hvor vi startet å gå litt etter kl. 07. Som ventet var det ikke åpnet for kjøring inn til Neto, og vi måtte derfor gå 2,5 km inn til setergrenda – et nytt og svært vakkert bekjentskap for oss denne flotte maimorgenen.

Anmarsj mot Neto

Vi tok opp den andre setervegen og fulgte denne til øverste Netosætra før vi fulgte sti av varierende kvalitet i retning Stula og etter hvert over elva. Det var smått med snø utenom selve elvefaret, og først ved ca. 1150 moh – etter snaut 2 timer og ytterligere 2,5 km på beina – kunne vi ta på skia.

Vi vinner høyde oppover setergrenda
Flott utsikt mot Loftet

Kameraten hadde vært over hele fjellryggen og alle toppene i Breheimen sommerstid før, men han var sporty og stilte opp som ledsager nok en gang. Oppgangen fra Neto var uansett ny for begge, og med stadig flottere utsikt mot Loftet og Galdhøpiggmassivet var det ingen som kunne annet enn å storkose seg på tur. Storhøe var også ny for begge, og en stund var det aktuelt med en omveg dit, men det ble med tanken pga. den lange hjemvegen.

Vi orienterte oss via unnselige Kjerringhøe, og herifra valgte vi nok en litt uvanlig trase, nemlig relativt vestlig via Runningsbreen og skardet sørvest for Hesthøe. Vel oppe i skardet fikk vi også Hestbrepiggar, Holåtindar og Hestdalshøgda i syne, virkelig et herlig panorama den vegen også. Og etter 250 hm seig oppstigning fra skardet kunne vi toppe ut ved varden til fullt rundskue og lønn for strevet kl. 1215. Da hadde vi faktisk brukt over 5 timer inkludert en matpause og anmarsjen til Neto – altså en ganske dryg tur.

Endelig på ski med Storhøe som tydelig landemerke
Oppstigning med Galdhøpiggmassivet og Loftet som meget kledelig bakteppe
Fra Kjerringhøe mot Storhøe og Storivilen
Mot Hesthøe
I fint driv med Store Hestbrepiggen og Hestdalshøgda i bakgrunnen
Få minutter igjen til toppen som ligger på en liten knaus
På toppen med Moldulhø og Storivilen i bakgrunnen
Fornøyd på Hesthøe!
Herlig panorama mot sentrale topper i Breheimen; Hestbrepiggar, Holåtindar og Hestdalshøgda

Det var en ørliten nordlig trekk, og lenger vest og nord såg det faktisk ut til å gå byger, så vi trakk litt ned i sørsiden for en ny matpause. Jeg nøt en «kald» medbrakt Cola, og sjelden har det smakt så godt med annet enn fjellvann til fjells.

Returen med hele Jotunheimen – og Galdhøpiggmassivet spesielt – veltende fram på andre siden av Bøverdalen ble bare herlig. Vi fulgte våre egne spor hele vegen og fikk nye 5 km på beina tilbake til Kvanndalsvollan hvor vi ankom kl. 1515. Da var det ikke så mye futt igjen i undersåttene, men vi kunne glede oss over enda en vellykket maitur sammen. Fasit for dagen ble om lag 25 km, 1400 hm og drøyt 8 timer på tur, derav hele 10 km på beina.

Flott nedkjøring langs våre egne spor med utsikt mot Storhøe og Glittertindmassivet