Lang-fredagstur til Øykjafonn og Skipanuten (29.03.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Mjølfjell U-herberge (672m)
Endpoint Samme (674m)
Ascents Øykjafonn (1,604m) 29.03.2013 13:55
Skipanuten (1,499m) 29.03.2013 16:00

ØYKJAFONN OG SKIPANUTEN

Langfredagstur med svigersønn Jon Helge (nesten 38!). Nok en dag med nydelig og kaldt påskevær på Mjølfjell. Start fra Mjølfjell UH litt over kl 10. Inn til Slondalsosen, over solid islagt Slondalsvatn og bratt opp ca. 300 hm til Fagerdalsvatnet. Hardt, isete og skavlete føre. Vi gikk med kortfeller oppover og delvis nedover pga føreforholdene. Over skavlete Fagerdalsvatn og videre sørover lenger vest enn den vanligste ruten. Det blåste ganske bra her oppe, og vi måtte ta på oss alt tøy vi hadde med. Videre opp i skaret mellom Øykjafonn og Fløyelsbråten. Da var vi bare vel en km og 100 hm fra Øykjafonn så vi bestemte oss for å ta en tur oppp dit.

ØYKJAFONN
Lett opp til det avrundete toppartiet med en stor, snødekket varde på GPS 6729819 393215. På toppen traff en ung mann som holdt til i en av stølene i Slondalen, ellers hadde vi ikke sett noen andre mennesker på turen så langt. Derimot hadde vi sett spor i snøen etter en reinsdyrflokk i skaret sør for Øykjafonn, disse fortsatte nedover mot Fløyelsvatn og Skipanut. Karen fra Slondalen fortalte at faren hans hadde observert en reinsdyrflokk på 20-30 dyr helt ned mot Slondalsetrene i fjor høst, og at det nå var snakk om reinsdyrjakt i området igjen! Flott at villreinstammen fra Hardangervidden er tilbake i Mjølfjell-området!

Øykjafonn
Jon Helge på Øykjafonn
Panorama fra Skipanuten. Fløyelsbråten 1521 til venstre, Øykjafonn i midten. Skaret vi krysset oss ned i mot høyre. Kaldevotni i høyre billedkant

Fra Øykjafonn tok vi sikte på å komme oss ned på landtungen øst for Øvre Fløyelsvatn, og vi fikk brukbare renn uten feller nedover mot denne. Vi kom imidlertid for langt ned (mot vest), og endte opp i en smal elvedal med vanskelig terreng - bratte hamre og fonner på begge sider. Vi måtte enten gå opp igjen (som antagelig hadde vært det beste), men valgte å gå ned elvedalen, først ved å krysse nedover på ski, senere til fots til vi var nede på Øvre Fløyelsvatn.
Så la vi kursen mot dagens egentlige mål:

SKIPANUTEN
Ut fra kartet valgte vi å gå rett sørover Fløyelsvatnet og så runde mot venstre inn i det lille dalsøkket nord for Skipanuten. Her kom vi igjen inn i vanskelig terreng i den vestlige skråningen vest for 1388 vannet. Det var bratt ned mot 1289 vannet under oss og hardt og isete føre som gjorde det utrygt å fortsette på ski. Vi tok av skiene og sparket oss fotfesteoppover skråningen til vi var oppe i roligere terreng. Deretter greit til toppen, men felle/skavleføre hele veien både opp og ned. Toppen ligger langt sør på et stort topp-platå. Skipanuten ser nokså kjedelig ut fra denne siden, men har en ganske skarp og spesiell profil sett fra vest ved Kvannjolavatn. Et gammelt sagn forteller at det skal være store forekomster av sølv i området, noe et gammelt ordtak fra Raundalen beskriver: Kongsberg er kalven, men Skipanuten er kua. Vi var oppe på toppen med et gammelt trig-merke og to små steinvarder kl 16.

På vei oppover mot Skipanuten
Skipanuten - ny, flott Mjølfjell liste-topp!

GPS 6726279 393451. Flott utsikt sørover mot Vassfjøra (1633) som er det høyeste fjellet i området og Skorafjellet lenger vest.

Panorama sørover fra Skipanuten. Fra venstre Vassfjøra, Reinskardnuten, Skreppenut og Skorafjell/Gommahaugane

Pga føret fristet det ikke å gå tilbake samme vei vi kom opp. Vi kjørte derfor ned på Kaldevatni lenger øst. Her ble det endelig bra føre, og vi hadde noen fine renn i og langs gode skispor nordover forbi Kaldevasshytten, rundt Sauafjellet, ned til Uppsete og de lange siste km tilbake til der vi startet.

På vei nordover Kaldavotni
Skreppesteinen ved Sauafjell - gammelt pausested

Turen hadde blitt både lengre og mer tidkrevende enn forventet, og vi hadde nok tatt med oss for lite mat og drikke. Dette ble fullt kompensert tilbake i hytten til fersk lammestek og drikke ad libitum! Takk for en fin tur og hyggelig turfølge til Jon Helge!

Start date 29.03.2013 10:03
(UTC+01:00)
End date 29.03.2013 19:47

Takk for interessen...

Written by knutsverre 14.04.2013 20:09

Øyvind! Mange fine turmuligheter i området, velkommen vestover!

Missing title

Written by Øyvindbr 14.04.2013 19:45

Så ikke denne før nå jeg. Alltid spennende for meg å se rapporter fra dette området.

Kan jo slenge ut i løse lufta at dette er en tur jeg kan kombinere med Raundalsryggen en gang jeg har tid. :)