Vestlandsfjellet (09.05.2024)

Ascents Vestlandsfjellet Nord (556m) 09.05.2024 18:54
Vestlandsfjellet (557m) 09.05.2024 19:01
Visits of other PBEs Utsikten (527m) 09.05.2024 18:43

Kvelden var nydelig, så jeg satset på en topp til og kjørte innover mot Fjorda og betalte 50 kr i bom på Svarttjernvegen. Parkerte like ved stistart og begynte turen med å plumpe i skjult vann under snøen og vasse i enda mer snø. Men det ble fort veldig bedre, og videre var det kun enkelte korte partier med snø. Vann er det overalt, men stien her var overraskende tørr. Gikk oppom utsikten og kuttet over til stien i lettgått terreng. Ikke særlig utsikt fra toppen. Tilbake igjen fulgte jeg stien. Jeg småløp gjennom snøpartiene, og var litt for kjapp da jeg hoppet til en treklopp. Mange av de impregnerte materialene som brukes på stier er forrædersk glatte med snø på, og plutselig lå jeg der, langflat uten å rekke å ta meg for. Slo både hodet og ryggen, og selv om hodet ble akutt vondt, gikk det bra.

Utsikten.
Mange våte myrer.
Ingen retningsanvisning til toppen.