Østeråfjellet og Gjeskefjell (08.05.2024)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Start point Grythøl (258m)
Endpoint Grythøl (258m)
Ascents Østeråfjellet (484m) 08.05.2024 09:26
Gjeskefjell (561m) 08.05.2024 11:26
Visits of other PBEs Gjeskefjell utsiktpunkt (543m) 08.05.2024 11:35

Tok av Drangedalsveien ved Våje og kjørte mot Dalane. Møtte Jysereidveien i Fjerdingmyrdalen og kjørte denne 7,6 kilometer til bommen ved Grythøl. Betalte 50.- på Vipps til Jysereidvegen veilag for bruk av veien. Var innover her 3. april og da var veien i oppløsning i vårløsningen. Nå var den sloddet og fin og kjøre. Parkerte i en stor lomme før bommen. Syklet videre. Etter en lang nedoverbakke til Grønlitjern var det flat og fin vei 2,4 kilometer før jeg tok til venstre i krysset etter avkjøringen til Jysereid Gård.

Parkering ved Grythøl bommen
Kvernmyra

ØSTERÅFJELLET
Etter 400 meter passeres Kvernmyra. Rett etter Kvernmyra satte jeg fra meg sykkelen og fulgte en gammel gjengrodd traktorvei nordover. Fin og følge og lett å gå. Kommet klar av den bratte heia dreide jeg vestover og fant letteste vei opp mot toppen. Overraskende flat og fint toppområde. Fulgte i lyng og svafjell inn til toppen som er markert med en varde. Panoramautsikt.
Litt kult å være første Peakbooker på Østeråfjellet.
Samme vei tilbake til Kvernmyra.
Bom til Kvernmyra 3,6 kilometer.
Kvernmyra til toppen og tilbake 3,9 kilometer, i time og 10 minutter.

Spor etter traktorvei
Lettgått terreng
Liten varde på vei oppover

GJESKEFJELL
Syklet 2,4 kilometer videre mot Gjeskefjell. Rett inn i en bratt og lang bakke så her ble det å trille oppover.

Østeråfjellet
Bjortjern

Tok inn til venstre mot Bjortjern og fulgte veien til endes hvor sykkelen ble forlatt. Herfra til toppen fulgte jeg det som nok har vært traktorvei for mange år siden, det er liksom en lom gjennom skogen. Fulgte denne og dyretråkk opp lia sørover. Med retning mot toppen var det lett terreng å gå i. Blandingskog og lyng.
Oppe på toppen ligger det en varde på kanten med flott utsikt nordover. Selve toppen ligger 80 meter lenger sør, inne i skogen. Plassering av knappenålen er feil.(rettet i Pb 9/5-24) Rett koordinat er 32 V 0495982 6539922. Gikk tilbake til og hadde pause ved varden jeg passerte på vei opp. Hadde en lengre pause her og nøt utsikten. Samme vei tilbake til sykkelen.
Bjortjern til toppen og tilbake = 3,1 kilometer , 1 time.

Fra Bjortjern syklet jeg 6 kilometer tilbake til bilen.

Totalt 18 km og 4,5 time på tur.