Bakkanosi - Fetanipa - Solbjørganipa (05.05.2024)  4

Written by Renebl (Renè Bolstad)

Start point Jordalen Skule (532m)
Endpoint Jordalen Skule (542m)
Ascents Bakkanosi (1,398m) 05.05.2024
Fetanipa (1,475m) 05.05.2024
Solbjørganipa (1,464m) 05.05.2024
Øst for Solbjørganipa (1,499m) 05.05.2024

Flott rundtur i Jordalen. Startet ved parkeringen på Jordalen skole, og bæring av ski et par hundre meter opp traktorveien. Etterhvert flatt innover Slettedalen, før litt stigning opp til Slettedalstjørni.

Tilbakeblikk mot Slettedalen fra Slettedalstjørni

Her kan man eventuelt dreie opp mot venstre oppover Lyngskaret, og ta seg opp til Skarsnosi, men jeg tok turen skrått oppover mot høyre, til fortoppen Bakkanosi. En liten nedoverbakke, så flatt et stykke, etterfulgt av en liten stigning opp mot hovedtoppen. Tok meg ned til et bra utkikkspunkt mot nord, men her bør man passe på skavler, spesielt tidlig i sesong når der ikke er steiner som klart markerer.

Fin utsikt

Behold feller på, og gikk videre til Fetanipa. Her kunne jeg ta av fellene, og beholdt de av helt bort til det bratnet opp mot topp 1499m. Føret Var slik at man kunne gå i lett motbakke uten å ta på igjen feller, og etappen gikk fort unna. Feller på opp til topp 1499M, før det var av igjen, og fin skikjøring ned til bunn av sadelen NØ. Et alternativ for nydlig skikjøring ville vært rett øst, men da med noen ekstra høydemeter opp mot Solbjørganipa. Videre på med felle, og lett opp mot Solbjørganipa. Tok ca to timer fra Bakkanosi bort til Solbjørganipa, en omvei som er vell verdt det. Fra toppen en nydelig nedkjøring i vårlig slusj, og i sterk kontrast til 3km staking ut Slettedalen.

Veldig fin skikjøring ned fra Solbjørganipa.

Små antydninger til lugging, men relativt lite. Litt Lenger ned i skogen ble det litt tynt snødekke, og generelt rotten snø. Behold skiene på helt til bøen ovenfor skolen, med unntak av ett lite parti hvor de måtte av på grusveien ovenfor. Alt i Alt en fantastisk tur!