Midtre og Store Tverråtinden. (27.04.2024)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 27.04.2024
Store Tverråtinden (2,309m) 27.04.2024

Topptursesongen for vår del skulle starte seint med godt denne gangen! På menyen sto midtre og Store Tverråtind som gjensto på Svellnosbrean. To ganske sære topper, spesielt midtre, som ikke vanlige turfolk setter seg som mål. Store er nok mer populær, men midtre innebærer mye ski på sekk og litt trasking. Jeg og Marius vurderte først om vi skulle gå opp på midtre, for så returnere ned til breen, gå rundt og runde store fra Vest slik de fleste bestiger den. Men siden vi var heldige å ha med flere i turfølge, visste Espen at ryggen over midtre med rappell ned i skaret og opp til store var mulig. Dette da han hadde gått denne ruten på sommeren. Det finnes bare noen få eksempler på denne varianten på peakbook ved vinterstid. Vi var likevel både forberedt og villige til å ha det som en plan.

I turfølget hadde vi med oss både Espen, Kristin og Øystein som lenge hadde spurt om vi snart skulle rangle litt i fjellet og var veldig fysen på å bli med! En god gjeng som samlet dro fra Otta i 0700 tiden denne morgenen. Veien inn til Spiterstulen var rekordbra!! Ingen svellkuler eller innsjøer å se, bare tørr grusvei med en del humper. Helt upåklagelig!

Med start rundt 9 var vi raskt fanget av solen og det var bare å kaste jakka med det samme. Snøen hadde tæra frem noen barflekker på veien, men små nok til at vi labba lett over med ski på beina. Med to gravide damer på tur og min «første» på rando denne sesongen(etter 3mnd. med ganske dårlig form), var jeg litt spent på responsen! Det ble tydelig at både pulsen og kroppstemperaturen var høyere enn vanlig! Det var 500 seige høydemeter opp til brekanten, og sola kokte! Her var det bare å vrenge av seg på overkroppen for å ikke renne over! Her ble det tid til en god rast i sola med påfyll av veske og næring, det var deilig med en pust i bakken for en kropp som jobber på høygir.

Videre gikk vi opp og på nedsiden av Midtre for å finne en egnet rute opp. Det stod mellom to alternative sider litt lengre øst for toppen. Begge med skavler, der den første tidlig ble ansett som umulig. Den andre muligheten ble aktuell, og vi gikk et stykke opp og vest for skavlen for å ikke stoppe rett i underkant, men heller skrå oss sørøst mot skavlen. Her byttet vi til stegjern og øks med ski på sekk. Marius gikk først i et forsøk på å grave en passasje gjennom skavlen fra under. Det var ikke en lett jobb, spesielt ikke fra inder hvor man vanskelig kan se terrenget. Snøskavlen var samtidig hardpakka! Helt tilfeldig kom det et turlag til som skulle opp på samme topp. De stod litt klønete plassert rett under men med god avstand til skavlen. En av de gjorde det samme som Marius og gikk i forveien for å grave. Slik ble det to gravere som til slutt fikk laget en passasje som vi kunne ta oss opp gjennom. De skulle på midtre for så kjøre ned på Tverråbrean. En tredje gjeng skulle også på toppen denne dagen, men vi var de eneste som skulle gå ryggen.

Tilbake på skia gikk turen opp til midtre fint og lett. Nydelig dag, kunne ikke fått bedre vær!! Fra her ventet to rappeller og klyving ned i skaret. Det var allerede rappellfeste der som vi forsterka. Den første rappellen gikk raskt og fint. Den neste var lengre og skulle vise seg å være litt mer kinki da tauet kula seg fast i toppen. Slik ble det umulig å få ned tauet etterpå selv hvor mye de halte og dro for å få det ned. Det var bare å innse at tauet var tapt. En 20m stump ble kuttet av som vi kunne bruke de siste små partiene som var litt kronglete ned med ski på sekk. Godt vi fikk med oss den stubben til tross!

Trygt nede i skaret hadde vi egentlig en drøm om at vi bare kunne spenne på oss skia og traske opp ryggen til store. Der tok vi feil! Her ble det et langt stykke med ski på sekk og litt klyving. Både framtung og baktung var ikke sen beste komboen, vertfall når hodet tenker at man er i samme form som man vanligvis er! Derfor måtte tempoet litt ned før vi kunne se oss fornøyde med å nå toppen av Store Tverråtind! Wow, nå var vi fornøyde! Her ble det en lang rast i kveldssola, alle overraska over at klokka hadde blitt 18.00 og sola fremdeles stekte godt! Vi vurderte nedkjøring sør på tverråbrean, men grunnet mye stein ble det et enkelt valg å cruise ned igjen Svellnosbrean!

Superklare til å sette fart var det ikke rare svingen før jeg gikk på trynet. Skoa hadde ikke gått i lås, så hele foten svikta i det jeg la tyngden over. Heldigvis mye myk løssnø å lande i. Samtidig en liten påminner om at det kanskje kunne være lurt å være litt mer forsiktig nå! Videre var alle strålende fornøyde og det gikk som en lek mot kanten av breen før henget kom. Rett før, og av en eller annen merkelig grunn løste skia til Marius seg ut! Den for fra null til hundre på tideler og forsvant nedover brekanten! :O Øystein satte fart og prøve for å prøve å nå igjen skia, kunne ikke skjønne at det var mulig! Da vi andre kom etter et stykke over kanten sto Øystein med skia i hånden, heldigvis hadde skia kanta og stopperne redda skia, helt utrolig! Slik ble det til at jeg og Kristin kjørte enda mer forsiktig ned breen som hadde begynt å bli mer hard og sporete i skyggen, men alle kom seg omsider trygt ned igjen med alt utstyr i behold!! Det ble en langt men perfekt utnytta dag i finværet hvor vi så oss fornøyde med å nærmer oss siste rest fra Spiterstulen omegn. Kun Veobreahesten øst gjenstod for meg og Marius, men etter en så lang dag droppa vi overnatting da værmeldinga dagen der på uansett ikke skulle vise seg fra sitt beste. Den står der til neste helg tenkte vi!

Takk for følget og takk for turen, akkurat slik vi ønska oss dagen skulle bli! :D

[image:raroa_20240505_6637c2d865d54.jpg|På vei opp mot skavlen vi måtte grave oss gjennom for å komme til Midtre. |large|center]]

Fra toppen av skavlen, ned mot de som kommer opp.
Siste ryggen opp mot Midtre.
Mye bæring av ski over ryggen. På vei mot Midtre.
Sikt over til Store.
En av to rappeller ned til skaret mellom midtre og store.
På nedsiden av andre rappell.
På nedsiden av andre rappell. Fra her var det greit å ha tau da det var litt bratt klyving ned siste del.
Passert toppen av Store, siste ryggen før nedkjøring.