Høgruta (etappe 4 - resten) (04.05.2024)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Store Tverrbottinden (2,161m) 04.05.2024 16:38
Bukkeholstinden V1 (2,166m) 04.05.2024 16:38
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 04.05.2024 08:47
Leirvassbu (1,410m) 04.05.2024 16:38

Etappe 4 - starten

Leirvassbu var neste må. Galdhøpiggen tok vi i går og vi valgte å utelate Tverråtinden da skredutfordringene i sørsidene var økende. Fra Bukkeholsbandet gikk vi eggen rett opp til V1. En del stein i toppen ned mot Illåbreen, men nedre halvdel var virkelig flott.

Jeg dro på i god fart nedover, men fikk et uventet fall som førte til real tomahawk og fryktelige smerter i venstre legg. Fant senere ut at den ene bakbindingen hadde forskjøvet seg 5 mm bakover og løste ut ved relativt lett press utover.

Jeg fikk kreket meg ned til Stian, men var redd turen var over for min del.... Med maks hælløft på bindingen kom jeg meg greit opp til Leirlyftet der vi tok en god pause for å vurdere status. Ingen synlige skader i foten men vanvittig vondt og ca. 1 cm "utslag" opp/ned i ankelen. Klarte likevel å gå greit opp til Store Tverbottinden. Nedkjøringen var nydelig i øvre halvdel, men jeg tok det veldig piano. Vi klarte å skrå av i tide slik at vi kunne skli ned til Leirvassbu men en del staking. Her var det real afterski-stemning...! Stinn brakke og to stappfulle bordsettinger til middag.