Kvam: Stølstur til Gamlestølane Dalsete (03.05.2024)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Visits of other PBEs Strandadalen bomveg (85m) 03.05.2024 10:22
Gamlestølane Dalsete (292m) 03.05.2024 10:22

Syklet inn Strandadalen til Dyrakrika der kjøreveien tar slutt. (bomvei Gikk videre på enkel traktorvei bratt opp lien langs med elven til stølen Dalsete. Veien opp har delvis rast ut flere steder og det er langt ned i juvet til elven.

øvre del av Strandadalen
Dalsete 2024
Dalsete 1915
Marcus: ubb-eb-0202 fotograf: Elisabeth Beyer
Dalsete 1915 Marcus: ubb-eb-0202 fotograf: Elisabeth Beyer

Målet med turen var om jeg kunne finne restene etter Gamlestølane til Dalsete som skal ligge lengre inne i dalen. Er merket Gamlestølane i Norgeskart, og jeg var der i 2016 uten å finne stølstuftene. På et gammelt kart står gamlestølane merket av på kartet på motsatt side av elven og jeg gikk gikk derfor innover til stedet der stølen var merket på det gamle kartet.

Dalsete med stølene som ligger på sydvestsiden av elven. Her ser vi innover dalen der gamlestølene sto i gammel tid.

Svak sti / dyretrakk langs med elven innover. Terrenget har glidd ut og ned i elven et stykke men det var greit på gå gjennom.

passert rasområdet der hele dalsiden har glidd ned i elven. Raset er ikke gammelt da et ikke har grodd skikkelig igjen.

Inne i området der gammelt kart viser stølsnavnet dukket 3 store i stølstufter opp. En var kun noen flate steiner som lå i bakken men omkretsen av muren var synlig. De 2 andre murene var godt synlig.

stølstuft 1 = måler ca. 4 x 6 meter. Her er det kun første lag med steiner som ligger igjen og er svakt synlig på bakken. Steinene til grunnmuren kan de ha flyttet ned til nye Dalsete.
stølstuft 2 = måler ca. 4 x 6 meter.
stølstuft 3 = måler ca. 5 x 6 meter og ligger nærmest elven
stølsområdet sett fra innsiden

Gikk litt videre innover for å se etter flere tufter men snudde da jeg kom til et større snøfelt som var et snøras som hadde komt ned fra Sprenebakkane. Regner med at de ikke brukte det området til stølshusene sine.

snudde her, mye olderskog videre innover.
på vei ut av dalen langs med elven.

Vedlagt Marcus bilde fra Dalsete datert 1915 viser gamle stølshus. Har lest at stølshusene på Gamlestølane ble flyttet ned til Dalsete litt før eller ved 1900 tallet. Skal da tro at noen av de eldste stølshusene som vises på bilde over Dalsete datert 1915 sto tidligere på Gamlestølane?