Storvarden på Grønnøya i Meløy (30.04.2024)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Furuveien, Grønnøya (40m)
Endpoint Samme (40m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storvarden (104m) 30.04.2024 11:59

Etter en rolig dag på Reipå Camping kjørte Stig og jeg gjennom Glomfjord og den lange tunnelen under Svartisen til Kilvik og fortsatte vestover på Ytre Kystriksveg forbi Sneland til Holand der det er flott utsikt mot Engabreen som er nordvestlig brearm fra Svartisen.

Engabreen fra Svartisen sett fra Holand. Midnattsoltinden 1091 mot høyre

Vi fortsatte nordover og så østover til Bjærangen innerst i Bjærangfjorden og vestover igjen til Enga. Der fortsetter veien vestover til Grønnøya.
Målet for var dagen var et besøk på øytoppen Storvarden på Grønnøya - hele 104 moh!
Vi var usikker på hvor det gikk sti til toppen, og valgte å forsøke oss fra sørsiden der vi fulgte Furuveien opp til et gårdsanlegg med store marker. Her traff vi bonden som ga oss lov til å parkere. Det er kort vei herfra opp til en sti som går mot toppen fra øst. Vanlig rute og sti er fra Samfunnshuset NV på øyen, men det var ikke vi kjent med.

Fra Grønnøya mot broen over til Åmøya. Vi parkerte ved de store bygningene omtrent midt i bildet.
Store marker på sørsiden av Grønnøya

Vi gikk helt i utkanten av jordene et lite stykke oppover der vi kom ínn på et stitråkk fra øst som førte til toppen. Fin, lavtvoksende furuskog, mange med kronglete stammer.

Stig på vei ned igjen fra Storvarden
Spennende steiner og landskap langs stien!

Etter ca. 15 min sto vi på toppen av Storvarden der det står et gammelt trig-merke.

Stig på Storvarden, Grønnøya
Måtte jo ha et bilde av meg også ....

Om turen til toppen ikke var så mye å skrive om, så var utsikten fra denne lave høyden uventet bra! Bildene under er tatt fra toppen.

Vestover mot Bolga og Bolgtinden 338
Nordover mot Meløy og Meløytinden 582
Sørover mot Åmøya og Risnestinden 648
Panorama mot Åmøya med Risnestinden 648 til venstre og Heklan 641 mot høyre

GRØNNØYA
Øyen har en interessant historie som handelssted med jektebruk. Den lune havnen Jektvika NØ på øyen vitner om dette.
Det var hurtigruteanløp på øyen fra 1914 til 1957.
Den nordnorske kunstmaleren Thorolf Holmboe (1866-1935) besøkte Grønnøy flere ganger, og det var sannsynligvis her han ble inspirert til å tegne motivet med fyrstikkfurua.

FYRSTIKKFURUA
Det opprinnelige motivet for fyrstikkfurua som pryder Nitedals fyrsikkesker er antagelig hentet fra en reklameplakat for Norges Statsbaner malt av Holmboe omkring 1930.

Originalen for fyrstikkfurua. Øyen Bolga i bakgrunnen
Speilvendt utgave av fyrstikkfurua på Nitedals fyrstikkesker

Fyrstikkfurua ble saget ned i 2015 av en "lokal ugjerningsmann". Dette ble en nasjonal nyhet og synderen ble dømt til 60 dagers ubetinget fengsel! Furuen ble "gjenreist" av lokale krefter senere samme år og står nå på sokkel festet av barduner!
Analyse av årringene på furuen ved NTNU viste at den spirte for første gang omkring 1705!

Vi ble dessverre først oppmerksom på disse tingene etterat vi hadde forlatt Grønnøy, og har ikke besøkt stedene.