Elveisen & Store Stormdalsfjellet (28.04.2024)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Storvoll (149m)
Characteristic Ski trip
Ascents Stormdalsfjellet Stortoppen (1,488m) 28.04.2024
Visits of other PBEs Stormdalsgården (320m) 28.04.2024
Over Ranelva

Norges største pf-topper
28.4.2024

1. Utgangspunkt Storvoll (E6). - Etter hengebrua gikk et scooterspor opp lia og ned til elva. Ikke lett å se sommerstien, så dette var bonus på det bløte underlaget. Trolig er det Statens Naturoppsyn som har fartet innover i nasjonalparken.

2. Elveisen i Stormdalen er lang og flat og utgjorde nesten halve turen. Brukbar gli innover, men slush og tungt sugeføre ut igjen. Uansett bedre enn å gå i bjørkeskogen.

3. Stormdalsgården er en koselig liten hytte med 6 senger. Et tauverk var strekt over elva, hvor man kan dra seg over i en solid aluminiumsbåt.

4. Etter hytta dreide dalen nordover forbi åpne kulper og elvestryk. Ganske tungt skiføre her i varmen. Et område med mange "skrattende" ryper som trolig kan føle seg trygge i høstjakta.

5. Krysset polarsirkelen før den vesle tjønna (933) som vises på kartet. Passerte et utsatt parti opp isbreen. Her var det utløst et mindre skred like ved. Godt mulig breen er nedsmeltet ingen antydning til sprekker.

6. Øverst i passet (1195) ble det skikkelig tørrsnø og kladder under skia. Kortfeller ble erstattet med Blå Swix. Dermed satt skia godt i den slake motbakken opp fjellryggen.

7. I det jeg nådde Strortoppen (1488) forsvant siste tåkedotten. Dette ga super utsikt mot Østre Svartisen og Stormdalen. "Vurderte" å returnere over høyde 1316 for så å få en fin skli-etappe med en u-sving nede på ryggen. Det ble det ikke noe av.!

8. Foretok en kontrollert nedkjøring pga litt gjennomslag. Siste mila sugde det som var igjen av krefter. Helt nydelig da jeg fikk øye på bilen nede ved E6.

9. Vær og utsikt fortjener terningkast 6, men lang innfart og sugeføre trakk litt ned. Uansett en perfekt gjennomføring i ødemarka.

10. En sommertur via stien til Blakkådalshytta kan være et godt alternativ for de som vil dele opp turen. Hytta har 10 senger og er åpen hele året.

Skarpneset
I forbindelse med mildvær og uvær i 2019 og 2021 gikk det store snøskred i Stormdalen ved Skarpneset. Skredene la seg i bunnen av Stormdalen og dannet en 20 meter høy snøpropp. Dette førte til at elva demtes opp i de nedre delene av Stormdalen, som ligger inne i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Raset løsnet fra fjellsiden til Bredekfjellet, hvor det normalt bygger seg opp store skavler. Høydeforskjellen ned til dalbunnen i Stormdalen er 1000 meter. Det var fare for at Isproppen ville danne en flombølge ut i Ranaelva, men som ikke skjedde.

Stormdalsheia
Stormdalen mot Skarpneset
Stormdalen kunne vært neddemt hvis det ikke var for folkeaksjonen SPAR SALTFJELLET.
Kollfjellet
Krysset elva før rasrenna
Stormdalsgården
Gikk opp til venstre i bildet
Langt der nede i bjørkeskogen ligger Stormdalsgården
Østre Svartisen
Her krysses Polarsirkelen
Etterlengtet vann i drikkeflaska
Takk for meg

Gratulerer

Written by Togra 01.05.2024 10:35

Denne har du snakket om lenge. Mange flotte bilder. Du er rå. Fin 1.mai feiring til deg fra meg

Grattis

Written by uglefisk 29.04.2024 21:39

Med denne toppen som du har siklet lenge på!

Sv: Grattis

Written by otto 30.04.2024 07:36

Takk takk

Written by PeakFloyd 29.04.2024 21:33

Gratulerer med å endelig ha fullført pf-lista di sør for Bognes. Jeg har skjønt at både denne toppen samt Gilatind, har du grua deg til. Men dette gikk jo unna i en fei. Tøft å gå så langt alene, i dette terrenget.

Sv: Stormdalsfjellet

Written by otto 29.04.2024 21:54

Fullført med ski på beina ja, men gjenstår noen spenstige fotturer (Husbyviktinden, Tjåråk + flere). Alle under 1500 moh så da blir jo ikke du med...

Flotte bilder

Written by heisim 29.04.2024 08:01

Vakkert, men over 11 timer + sugeføre høres brutalt ut. Godt å putte skia på hylla litt nå da ;)

Written by otto 28.04.2024 23:11

Takk for det. En skikkelig slitetur. Tror jeg gjemmer skia når jeg kommer hjem :)

Written by JoSo 28.04.2024 22:49

Gratulerer med dagens svært så spesielle skitur, Otto!

Denne vet jeg at du har fundert på en god stund :)