Briliant dag i Hurrunganes forgård (27.04.2024)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Fardalen vinterparkering (537m)
Endpoint Fardalen vinterparkering (538m)
Ascents Lægdenosi (1,247m) 27.04.2024 11:31
Botnanosi (1,386m) 27.04.2024 11:51
Åsetnosi (1,314m) 27.04.2024 13:05
Kyrvassnosi (1,567m) 27.04.2024 14:08
Kyrvassnosi sørvest (1,564m) 27.04.2024 14:52
Visits of other PBEs Fardalen Vinterparkering (581m) 27.04.2024 09:53

En helt sinnsyk i dag i fantastiske omgivelser. Perfekt temp, føre, nesten for stille. Skal nesten ikke være mulig.
Møtte alexw (Alex) I Årdal på morgenen. Tidligere ble Hjelledalstinden vurdert, men pga tidspress og at jeg har hatt en relativt seig uke på jobb så ble vi enige om noe roligere.
Planen falt på toppen øst for tindevegen, et område som ingen av oss hadde utforska tidligere.
Tindevegen er fortsatt stengt, men åpner forhåpentlivis neste uke. Tanken var egentlig å starte turen på Murane og ha en bil ved Fardalen vinterparkering. Dessverre ser vi i ettertiden at vi ble lurt av den nye bommen på tindevegen (nye bommer, en fra hver kant).

Den nye bommen

Starten ved skihytta i Fardalen var bratt og god. Prøvde å gå litt på ski men endte med bæring og ski på sekk. Tenkte en del på turen til Olepetter (Ole-Petter Andersen) som var nok en betydelig mer blodslit. Vi hadde stort sett hard og god snø eller bart enkelt terreng.
Godt skareføre hele veien opp mot Botnanosi med en lite lag pudder. Noe gjennomslag enkelte steder.
Botnanosi er en klassisk evighetstopp. Litt og litt og litt. Nåla på Lægdenosi står nok feil, den er mer øst. Var innom begge.
Eventyrlig utsikt, spesielt mot Morka-Koldedalen og Hurrungane.

Morro
Mer morro

Fantastisk nedkjøring mot bollen igjen. Avstikker til Åsetnosi før en god lang bakke til toppen av Kyrvassnosi. Hvem av toppene som faktisk er høyest er er vanskelig å vurdere. Monster av et bygg verk av en varde på sørtoppen.
Det ble dagen for lange pauser dette her og det var litt godt det og. Austanbotntindane var bare helt sinnsyk fra denne vinkelen. Store Ringstind og forsåvidt. Måtte bare beundre dette majestetiske synet.
Vi så ingen på toppen av gromtindane denne dagen men det tipper jeg at det var.

Vi prioriterte nedkjøring nordover fremfor den varme sørvendte bollen. Vi gadd heller ikke å bære ski ned skogen. Så da ble det via Gravdalsbandet og Austanbotn selvom det var et alternativ via et galleri i vestsida. Flatt men leken nedkjøring.
Veien videre fra Murane og langs veien var egentlig et lite eventyr i seg selv. Vurdere veivalg, megaartig.

Takk for turen Alex!

Storen sier morn
Gjengen
Bøttejuvet
Raudbergsnuten - Den bortgjemte dronninga av Filefjell. 8 fattige metere lavere enn Berdalseken.
Bratt under Åsete
Kongen av Årdal (med mindre du begynner å mase om Storen da)