Nordtoven- Leirfjord, 378/404 (26.04.2024)

Skrevet av Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Turtype Fjellskitur
Turlengde 9t 00min
Distanse 25,3km
Høydemeter 1374m
Bestigninger Nordtoven (995moh) 26.04.2024
Andre besøkte PBE'er Bardalsveien p-lomme (53moh) 26.04.2024

Vi kjørte inn Neverlidalen, men det var for mye snø til at vi kom helt inn til Bardalsveien p-lomme, vi stoppet noen hundre meter før der det var greit å parkere bilen og sette opp telt. Sov der om natten. Neste morgen gjorde jeg meg klar til tur. Startet med ski bortetter vegen. Det var noen bare partier innimellom, så ble litt av og på med ski. Bjørn var med ett par kilometre før han gikk tilbake til leiren.

Da jeg kom til den siste gården i enden av veien surret jeg litt før jeg fant hvor stien videre gikk, var nemlig ett skilt ved siden av huset til to andre turmål som forvirret meg litt, men jeg fant ut av at jeg måtte gå på nedsiden av huset for å finne veien videre. Det gikk relativt greit å gå på ski men unntak av noen åpne bekker der skiene måtte av og på for å forsere, og noe kratt. Jeg gikk opp på sørsiden av Sørbuktelva og da jeg kom opp på snaufjellet dukket varder opp. Jeg fulgte vardene innover til 624 vannet. Her fulgte jeg Knut Sverre sitt råd om å gå mot Svartholtoppen. Det var hardt og dårlig feste med kortfeller og noen partier med hard fokksnø på den harde skaren, så jeg tråklet meg forsiktig oppover. Hadde vært mer effektivt med brodder på skoene opp her, men det hadde jeg ikke med. Været var fint med unntak av iskald vind.

Fra ryggen på Svartholtoppen måtte jeg av med skiene ett lite stykke da det var lite snø før jeg kom ned ett lite skar og fortsatte mot Hallvardtinden. Det var tidvis hardt og isete her også og vanskelig å finne feste. Jeg gikk ikke innom toppunktet på Hallvardtinden, men satte fra meg skiene der og gikk videre på beina. Snøen holdt bra så gikk veldig greit å gå på beina med unntak av at jeg tidvis savnet brodder. Først gikk det litt ned fra Hallvardtinden før siste oppstigning til Nordtoven. Flott utsikt fra toppen, men på grunn av den kalde vinden så ble det ikke noe langt opphold her. Gikk tilbake til skiene og valgte å feste de på sekken og fortsette på beina videre opp til Svartholtoppen, og gikk opp til varden på toppen her før jeg forsiktig gikk ned den bratte bakken her på beina. Nå savnet jeg virkelig broddene for det var ikke alltid like lett å få laget spor i snøen da det var hard is flere steder, men jeg kom meg ned til slutt og tok på meg skiene i bunnen av bakken her. Da var det bare å følge samme ruta tilbake til bilen.

Det var en flott tur, brukte fem timer til toppen og ni timer totalt på turen.