Vårskitur i Vossefjella (20.04.2024)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Hodnaberg p-plass (595m)
Endpoint Hodnaberg p-plass (595m)
Characteristic Expedition
Ascents Torfinnshorgi (1,343m) 20.04.2024
Visits of other PBEs Hodnaberg p-plass (595m) 20.04.2024
Nansenbu (1,184m) 20.04.2024
Timaglaset (1,230m) 20.04.2024
Torfinnsheim (893m) 20.04.2024

Innledning

Flott vårskitur sammen med Ingvild. Vi har vært mye i Bergsdalen, men den østlige delen, som også er kalt Vossefjella, er i større grad et nytt område for oss. 5 plussgrader i lavlandet på lørdagen og 10 plussgrader i lavlandet på søndagen la et godt utgangspunkt for en fin tur

Til Nansenbu

Vi parkerte ved Hodnaberg, og la i vei i retning av Nansenbu. Fulgte vinterruta mot Torfinnsheim i første del av turen

Godt skiltet i området. 11,5 km til Nansenbu forutsetter sommerruta. For vår del var turen på omtrent 12,8 km, og inneholdt 850 høydemeter

0 grader på Hodnaberg, og Ingvild er klar for vårskitur i et område som ligger øst for vårt mer typiske turområde: Bergsdalen

Mange andre som har gått her før oss

Landskapet åpner seg opp i det man passerer 800moh.

Ingvild smiler ved Torfinnsheim

Villrein i Vossefjella!

Interessant nok kom de i retning av oss. De samlet flokken (som var på minimum 17stk totalt), og sirklet seg rundt oss. Litt uklar hensikt, men kanskje for å vise at flokken har ingen svake punkter? Vi forholdt oss i hvert fall rolige, og etter hvert trakk de seg unna

Bilde av reinsflokken på 3x zoom

Bilde mot sørøst, i retning av Hjortahorgi

Vi gikk ikke opp til Timaglasset, men heller lenger mot sør. I stedet for å gå ned mot Torfinnsdalen, for så å gå fremover mot Stora Torfinnsdalsvatnet (1120), gikk vi heller opp igjen på ryggen og over "Topp 1284" og "Topp 1274". Dette var nok en liten omvei, men greit nok... Denne minnetavlen står på "Topp 1274", og viser til de 9 menneskene som har måttet bøte med livet i dette turområdet siden starten av 1900-tallet. Noen har blitt overrasket av dårlig vær og frosset i hjel, andre har blitt tatt av snøskred eller gått bort av helsemessige årsaker. Et område å være litt obs på, med andre ord

Etter 4t 10min var vi fremme ved hytten! 2 menn kom dit halvannen time før oss, og var dermed godt i gang med å varme opp hytten. Vi fikk også fordelen av at de (og andre) hadde gravd seg ned de 3 meterne ned til hytten... Godt med snø her en stund til!

Vi koste oss med lunsj...

... Og siden middag på hytten

Når kvelden nærmet seg kom også kuldegradene. Lyst og fint ute, men fremdeles noe vinterlig på nærmere 1200moh.

Nesten fullmåne

Overraskende lyst på nattestid

Ikke noe nordlys i kveld, men flott måneskinn

Topptur til Torfinnshorgi

Ingvild er klar for ny dag med ny tur. Vi tenkte på Hjortahorgi (1351), som med knapp margin er den høyeste fjelltoppen i området. I lys av en lang tur hjemover, og en lang tur dagen før, ble det imidlertid heller en tur til Torfinnshorgi (1343)

Ingvild speider allerede mot toppen

Da er vi oppe! Brukte ikke mer enn en halvtimes tid opp hit

Selfie fra toppen!

Vi gikk rett mot Timaglaset, og rant ned de bratte bakkene forbi dette landemerket

Lang lunsjpause på 50 minutter!

På tross av den lange lunsjpausen, samt at vi nok brukte rundt 45 minutter ekstra på Torfinnshorgi, ble dagens 15,2 km unnagjort på like over 4 timer. Det var faktisk kortere enn dagen før. Nedoverbakker, bedre skiføre og mindre vind bidrog positivt.
Alt i alt en veldig flott skitur :)