Strålende tur på telemarkskia (22.04.2024)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Storhøe (1,716m) 22.04.2024

Var sugen på å endelig få en "tellende" topp igjen, så når godværet kom på plass, så dro vi videre fra topptur på Valdresflye til Dovrefjell. Øyvind og jeg la oss inn på ei hytte ved E6 på Dovregubbens hall. 10km forbi startstedet ved Fokstua fjellstue.

Parkerte på en p-plass noen meter vest for Fokstua fjellstue og på med skia. Jeg på fete Telemarski, mens Øyvind tok fjellskiene. Begge passet fint til denne toppen, men alltids morsommere ned med telemarker.

Kommet opp mot Gråhøi med Fokstua og Snøhetta-massivet i bakgrunn

Var noen bare områder på veien opp mot Gråhøi, men ikke verre enn at vi beholdt skia på mellom de bare partiene. Fant ut at flere tydeligvis var på randoturer på Fokstuguhø, så vi fulgte skispora oppover til de krysset Veslefloksåe. Deretter siktet vi mer eller mindre rett på Storhøe (eller denne navnløse 1716m bortenfor).

Toppen i sikte til venstre i bildet

Lettgått terreng med lett styresnø oppå hardpakket snø. Vi holdt høyden oppunder Storehøe slik at vi unngikk å måtte ned i elvesøkkene på veien.

Toppen nærmer seg sakte og sikkert

Øyvind valgte å snu og tenke på returen under Storehøe (toppen på 1707m), mens jeg fortsatte å holde høyden rett mot skaret mellom topp 1707 og topp 1716. Gikk fint å ha skia helt til topps selv om det var særs ruglete de siste metrene opp. Rondane dukket plutselig opp i et fantastisk skue rett før toppen.

Rondane

Vel oppe ville jeg slett ikke ned igjen. Ikke en sky og se - og helt vindstille - med magisk utsikt til Snøhetta, Rondane og Jotunheimen. Vakrere blir det ikke :-)

På toppen med Rondane i bakgrunn
Fornøyd med livet på Dovrefjell!

Måtte dessverre ned igjen, men da var det bare å kose seg med lange og slake telemarksvinger hele veien de 800hm ned til bilen. Glemte helt å se på klokka, men var ute i nærmere 5t tror jeg.