Haugsetfjellet og Langehallfjellet (14.04.2024)

Written by Line GSM

Ascents Haugsetfjellet (1,152m) 14.04.2024 08:52
Hollastølsfjellet (1,174m) 14.04.2024 09:33
Langehallfjellet (1,175m) 14.04.2024 09:40

Det var meldt kraftig vind i dag også, men håpet å komme meg en liten runde iallfall. Det var 3-4 cm nysnø igjen, og det gjorde føret mye bedre siden det var temmelig isete flate overalt. Jeg parkerte ved veis ende ved Store Sangin. Fulgte gammel skiløype et stykke før jeg tok av retning Haugsetfjellet. Fikk vinden rett imot, og gikk så jeg kom mest mulig i lé. Siste biten opp var heftig, og toppoppholdet ble kun kortvarig. Det var skavlete mot øst, så jeg fulgte samme vei ned i skogen, og deretter over flatene mot Hollastølsfjellet. Skismøringen var for lengst forsvunnet, så jeg smikket på fellene og bega meg oppover i stadig kraftigere vind, nå fra siden. Vel oppe var det ikke enkelt å holde seg på beina, og jeg bestemte meg for å droppe Bjødalsfjellet da jeg slet med å holde meg varm nok. Vinden tok enda kraftigere på returen, men hadde fordelen av nedoverbakke. Møtte en ung gutt som skøytet på langrennski like før parkeringen, ellers så jeg ingen i dag. Veien hadde begynt å drive igjen, så det var bare å gi bånn pinne et par steder.