Trugetur til Ørnehallen (03.04.2024)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Ørnehallen (515m) 03.04.2024 10:39

Fortsatt mye snø i deler av Drangedal. Kjørte til skytebanen i Fjerdingsmyrdalen og kjørte Jysereidveien i 3,3 kilometer til turstart sør for Solemsvatnet. Jysereid er åpen ved å betale 50.- på Vipps til veglaget (703587). Veien er blitt veldig bløt nå i vårløsningen så det er fordel med en litt høy bil. Parkerte i nedkjøringen til Solemsetra og hogstfeltet. Noen minusgrader i natt gjorde at skaren bar og trugene kunne henges på sekken. Gikk over hogstfeltet og fulgte bekken opp Grimsdalen. Var litt ukonsentrert og havnet på feil side (høyre) av bekken i starten, og etterhvert ble det så kronglete at jeg måtte krysse og komme meg opp på traktorveien som går oppover. Fulgte veien oppover før jeg krysset bekken. Nå begynte skaren å svikte så trugene måtte på. Derfra gikk jeg opp i terrenget og gikk i lett terreng til det åpnes seg på nedsiden av Litle Ørnehallen. Fulgte inn dalen nordover. Dreide vest og ned til bunnen av Ørnehallen og derfra 300 meter opp lia og inn til toppen. Varde markerer toppen. Flatt område med fin utsikt.
Samme vei tilbake, nå med truger hele veien og jeg fulgte traktorveien helt ned til hogstfeltet.
Tur-retur 7,6 kilometer på 2 timer og 30 minutter.
Brukte 1 time og 20 minutter opp.

Veien ned til hogstfelt på høyre side bak bilen
Hogstfelt med Grimsdalen midt i bildet