Bjørnskarstinden + Storstinden (29.03.2024)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Ascents Bjørnskartinden (1,358m) 29.03.2024
Stortinden (1,258m) 29.03.2024

Denne påske har vi hatt noen av de beste skiforholdene jeg har opplevd i Tromsø. Selv om skredrisiko er lav og nesten umulig å påvirke noe som helst, finnes det snø helt nederst til fjorden og veldig fin pudder der det ikke er overkjørt.

Etter tre dager med lange turer på Lyngen og en liten tur i Kattfjordeidet bestemte vi oss for å gå en tur til Bjørnskarstinden, en topp jeg ikke har vært. Det var Mauri, Lucie og jeg på tur. Jeg hadde egentlig ikke så veldig lyst å stå på ski etter å ha gått nesten 12000 høydemeter de siste fire dager, men dagen var fint å forholdene var fantastisk så jeg ble lett overbevist.

Vi gikk opp østrenna til Bjørnskarstinden og brukte litt tid på å komme oss helt til ryggen, da siste delen var litt bratt. Mauri hadde lyst til å kjøre nordsida, men jeg var veldig kald etter å ha brukt litt tid i renna å hadde lyst på sol. Derfor kjørte vi ned sørsida. Snøen var litt skarete her, så vi gikk opp Bjørnskarstinden igjen for å kjøre ned den renna vi hadde gått opp tidligere. På veien ditt Mauri klarte å overbevise oss for å gå opp Stortinden også, selv om jeg var litt sliten allerede. Da kjørte vi ned minst mulig ned østrenna for Bjørnskarstinden og traveserte med skian for å gå opp Stortinden. Jeg gikk opp selve toppen for å peakbagge litt. Da kjørte vi øst renna som var i perfekt solforhold, det var høyest mulig skiskjøring kvalitet. Da ble jeg glad for at Mauri hadde overbevist oss tidligere.

Vi kunne gli lett i dalen og kom oss effektivt tilbake til bilen.