En klønete tur til Åbittinden, etterfulgt av Trolltinden (26.03.2024)

Written by havgre (Håvard Greger) GSM

Ascents Trolltinden (1,346m) 26.03.2024
Trolltinden SØ (1,274m) 26.03.2024
Varghaugen (679m) 26.03.2024
Inste Åbittinden (1,396m) 26.03.2024

En strabasiøs og klønete tur til Åbittinden, etterfulgt av Trolltinden

På påskas kanskje fineste dag gikk turen til Ryssdalen der både Åbittinden og Trolltinden var dagens turmål. Det var mye folk i fjellet denne dagen, og takket være et etterlengtet dryss av noen cm nysnø dagene i forveien ble føret også eksepsjonelt bra.

Med en ski ned fra Åbittinden
Kun 50 meter fra toppen, og siste bautetak i bratthenget, klarte jeg på klønete vis å sparke av meg den ene skien. Skjønte fort at jeg hadde glemt å låse frembindingen her. I en voldsom fart, med fellen fortsatt på, sklei skien av sted og jeg blir liggende å se på at den forsvant over stupet mot Trollbotnen og ned i evigheten. Til tross for mye knall og fall med en ski ned fra Åbittinden, klarte jeg til slutt å komme ned.

Etter litt vurderinger frem og tilbake bestemte jeg meg for å gå inn mot den mørke, kalde og utrivelige avgrunnen: «Trollbotnen» i håp om å finne skien. Etter hvert, langt der oppe i fjellsiden får jeg øye på skien stikkende ut fra en hylle. Likevel, lettelsen forsvant fort når jeg skjønte at det ikke ble en enkel sak å hente den ned. Etter en rekke risikovurderinger bestemte jeg meg for å gjør et forsøk, og klatret dermed opp for å hente ned skien uten altfor store problemer. Dermed var det bare å komme seg vekk fra denne utrivelige plassen.

Etterpå tok jeg en lengre pause i solen, slukte fire nuggattiskiver, drakk sukkercola og kaffe før jeg fortsatte turen mot Trolltinden. Møtte en kollega og flere hyggelige folk på toppen her. Her ble det en lengre pause uten et eneste vindpust i fantastisk vær.

Varghaugen ble første stopp på turen
Folksomt på vei opp mot Åbittinden
Utsikt fra Åbittinden
Åbittinden
En lengre pause i sola etter mye styr for å finne skien
Tilbakeblikk mot Åbittinden
Klassisk utsikt fra Trolltinden
Ser tydelig mine spor inn og ut fra Trollbotnen

Litt av..

Written by janyga 27.03.2024 21:22

..en tur! Godt gjort at du greide å finne igjen skien :-)