Liten skitur på Hardangervidda (24.03.2024)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Rv.7 (1,151m)
Endpoint Rv.7 (1,151m)
Ascents Monsbunuten (1,322m) 24.03.2024 13:49
Nord for Monsbunuten (1,320m) 24.03.2024 14:19

Randonnéeskiene mine som jeg hadde tenkt å bruke i slalåmbakken på Geilo denne dagen fungerte jo ikke etter at bindingen hadde løsnet på vei til Halnekollen dagen i forveien. Jeg syntes ca 1100 kr for heiskort og skileie var litt mye for en dag, så da Vegard mente det var greit å kjøre alene på Geilo valgte vi den løsningen. Jeg kjørte ham opp i Havsdalen, og så tok jeg heller fjellskiene for en tur på Hardangervidda igjen.

Løypa fra Rv.7 til Tuva var kjørt opp tidligere på dagen, så det ble valget, ikke minst fordi det var en liten topp ved siden av løypa jeg kunne gå opp på.
Det var supre spor innover vidda, og den etappen gikk jo fort nok. Jeg valgte en snarvei ut i terrenget og løssnøen for å gå opp til løypa som gikk oppom Monsbunuten; den var ikke kjørt opp i dag, men noen kvister viste vei til Monsbunuten.

Monsbunuten hadde litt utsikt, men ikke noe å sette seg ned for i det været jeg hadde. Ikke snøvær og lite vind, men tungt skydekke. Dog så jeg at det var lettere vær lengre vest, og antagelig pent vær oppe på Hardangerjøkulen.

Jeg syntes det var fint å gå på ski her oppe, så la også turen bortom "Nord for Monsbunuten" som hadde fin utsikt mot Hallingskarvet.

Returen til bilen gikk korteste vei tilbake i løypene.
Etter lading av bilen på Geilo hentet jeg Vegard i Vestlia. Han hadde hatt en super dag i mesteparten av skianlegget på Geilo.

Skikkelig fine løyper innover mot Tuva med Monsbunuten oppe til venstre i bildet.
Utsikt østover på Hardangervidda.
Her hadde jeg tatt en liten avstikker ut fra hovedløypa og gått til kvisteløypa som ses litt til høyre på bildet som fører opp til toppen av Monsbunuten, eller rettere sagt svinger noen få meter fra selve toppunktet.
Hallingskarvet.
Toppvarden på Monsbunuten.
Her er jeg i et lite skar rett under "Nord for Monsbunuten" og har fin utsikt til Hallingskarvet.
Toppvarden på "Nord for Monsbunuten", og været ser jo mye bedre ut borte på Hardangerjøkulen.
Ved den store parkeringsplassen på Ørteren dukket solen frem.