Lågfjellet, Kistå og Hysåsen (23.03.2024)

Written by Line GSM

Ascents Lågfjellet (491m) 23.03.2024 12:39
Kistå (307m) 23.03.2024 14:08
Hysåsen (319m) 23.03.2024 15:02

Fra Kvalvåg kjørte jeg sørover Frei på fv 6096. Farmor var fra Frei, og i huset nedenfor Frei kirke er pappa født, men alle slektninger i området er så fjerne nå at jeg ikke kjenner til noen. Vemodig å tenke på at livet til pappa begynte her ute.
Satte fra meg bilen på den største turparkeringen på Frei som ligger ved rv 70. Gikk opp skibakken og videre på bløt sti til Lågfjellet. De fleste går på Freikollen, men der har jeg vært såpass mange ganger at jeg droppet den i dag. Litt mer beskjeden utsikt fra det lågere fjellet. Var innom bilen og fylte på med litt næring før jeg krysset riksveien og gikk skiløypa innover. Mye is og bløtt også her. Gikk litt tilfeldig opp i skogen mot Kistå et sted det ikke var så tett. Ingen enkel skråning med mange lumske hull mellom tuer og under lyngen. Iallfall en fordel med dødt gress og bregner som lå paddeflatt istedenfor struttende. Lettere siste ryggen opp. Tok dagens første pause ved varden. Ned igjen mot øst, og plutselig dukket det opp noen røde merker på trærne med antydning til sti, men jeg mistet den igjen ganske fort. På denne siden var terrenget lettere. Hadde håpet på sti til Hysåsen, men den som står på kartet er i beste fall usynlig. Uansett var skråningen opp fin. Trig. masta ligger litt nedenfor høyeste punkt. Gikk ut på kanten for å ta et bilde av Kristiansund, og der kom det en mann heseblesende opp fra nord. Og jammen var det en sti der som jeg fulgte ned igjen til skiløypa.