Skitur til Skrott om Breidablikk fra Fitjadalen (04.03.2024)  4

Written by Renebl (Renè Bolstad)

Start point Fitjadalen (275m)
Endpoint Fitjadalen (1,200m)
Ascents Glynt (1,253m) 04.03.2024
Skrott (1,320m) 04.03.2024
Visits of other PBEs Breidablik (1,163m) 04.03.2024
Fitjadalen p-plass (273m) 04.03.2024

Nydelig tur Skrott fra Fitjafdalen. Dagen startet overskyet, men lettet etterhvert. Ski på fra parkering, delvis tung og våt snø etter flere dager mildvær.

Sen start fra bilen 11:30. Planen var egentlig Torefjell, men ombestemte meg i siste liten. Fulgte sommerruten gjennom granskogen, men her kan man også med fordel holde seg på vestsiden av bekken hvis man ønsker. Fulgte i store trekk sommerruten opp til 700moh, og normalruten for ski følger sommerruten videre forbi Håsete. Her valgte jeg å gå ryggen mot vest opp til topp 804moh, da forholdene var fine, og jeg ville titte på terrenget mtp videre nedkjøring.

Fra vindstille vårfølelse i skogen, slo nå stiv og kald østavind meg midt i fleisen. Ruten gjennom skogen har bratte partier her og der, men det er generelt grei framkommelighet sålenge det ikke er knallhardt, og det er ikke særlig eksponert, eller tett mellom terrengfellene. Fulgte så sommerruten videre til støl på 1100moh, så i flatt terreng videre til Breidablikk.

Tunge frikjøringsski ment for Torefjell begynte å merkes i beina, og tiden løp litt ifra meg. Etter en liten rast på Breidablikk bar det videre mot skrott, passerte på nordsiden av Glynt, og tok meg videre til sadelen mellom Glynt og Skrott. Vindføyk fra toppen matet her inn vindtransportert snø i henget på nordsiden hvor jeg skulle opp, og jeg bestemte meg derfor for å avslutte turen på sadelen, grunnet skredfare videre.

Returen følger søkket sørover fra sadelen, og bydde på et lite parti med fiskebein opp igjen til flate på 1150moh, før det bar videre nedover. Det som hadde vært deilig slusj-tendenser på vei opp, hadde nå begynt å få en skorpe, noe som var litt skuffende. Under 800m var føret igjen gått over til nydelig vårslusj, og det ble en veldig artig etappe skogskjøring tilbake til bilen.