Gravolskampen og Smørkollen (25.03.2013)  4

Written by alexw (Alex) GSM

Ascents Gravolskampen (1,281m) 25.03.2013
Smørkollen (1,155m) 25.03.2013

Flott fjellskitur i påsken til Gravolskampen og Smørkollen. To fine toppbestigninger på en dag med strålende sol fra en skyfri himmel, -6 grader og lett bris fra nord. Fulgte skiløype Rød 1 (maskinpreparert) og tok av Rød 8 (scooterkjørt for en stund siden, men merket) og gikk denne opp til høyeste punkt på løypen. Her tok vi en avstikker og gikk den ene kilometeren opp til toppen av Gravolskampen. Nydelig 360-graders panoramautsikt, og vi fikk se at det var full aktivitet med masse folk i langrennsløypene rundt toppen. Herlig å nye påskestillhet på en flott dag som denne. Gikk videre over Heklefjellet og kom etterhvert inn på maskinpreparert løype som gikk ned til Båtskarsstølene. Fulgte deretter bilveien nedover mot Garli, og tok underveis en liten avstikker ut til Smørkollen der utsikten er storslagen. Gikk til fots på ryggen ut til toppen. Rart å tenke på at jeg var på Smørkollen akkurat samme dag for ett år siden. Da var været like flott som i dag, men eneste forskjellen var at temperaturen da viste 10 varmegrader, så i dag var det altså omkring 15 grader kaldere enn samme dag i fjor. Samtidig var snødybden da under 40 cm mens den i dag var 80 cm, altså over dobbelt så mye snø sammenlignet med samme tid i fjor.

Flott panoramautsikt fra toppen av Gravolskampen mot Bitihorn (1607 m.o.h.) og Gjendealpene.