Storbrean 1901 - Drømmestart på påsken (24.03.2013)

Written by ErikWD (Erik Wolden Dvergsnes)

Ascents Midtre Namnlauskollen (1,862m) 24.03.2013
Storbrefjellet (1,901m) 24.03.2013
Tythøkollen (1,660m) 24.03.2013

Kjørte til parkeringsplassen på toppen av skiferbruddet i Sæterfjellet. Etter litt overskyet vær den første timen så fikk vi fantastisk vær med sol fra skyfri himmel og vindstille mesteparten av turen. Vi rundet Tythøkollen på nordsiden og fortsatte inn dalen mellom Tjønngluptangen og Tythøa. Dreide så sørvest inn dalen mot Storbren og gikk opp mot sadelpunkt mellom 1901 og Midtre Namnlauskollen (1862). Fortsatte til 1901 der vi kunne nyte en fantastisk utsikt mot bl.a. Rondane og Snøhetta. Planen var egentlig at vi skulle plukke med oss Østre Namnlauskollen (1882), men det var så steinete at vi droppet det. Nøyde oss med Midtre Namnlauskollen istedet. På tilbakeveien tok vi over skardet mellom Tythøkollen og Tythøa, og la inn en liten avstikker til Tythøkollen. Dette var en fin topp med flott utsikt. Her hadde det ikke vært folk siden i september. På hjemveien fulgte vi etterhvert scooter spor som gikk under Kvernbekkhøa og ned til Fjellrev farmen, og deretter tilbake til parkeringsplassen. En fantastisk tur på ca 33 km som tok 8 timer. Med på turen: Frode og Erik.