Liten vinterekspedisjon til Skjorta (18.02.2024)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Ascents Skjorta (1,711m) 18.02.2024
Søre Skjorta (1,522m) 18.02.2024 not summited
Visits of other PBEs Bjørbakken p-plass (107m) 18.02.2024

Værmeldingene for helga gav ikke mye rom på dagtid. Bygevær og en del lavt skydekke så ut til å gi flatt lys særlig på lørdag. Det var meldt klart, vindstille og skyfritt natt til søndag og det sparket i gang en liten ekspedisjonslyst som jeg lørdag formiddag bestemte meg for å dra nytte av.

Hensikten med turen var å teste sko, egen form og vurderingsevne i ett ukjent alpint terreng. Noen prospekter mellom Sunndalen og Innerdalen ble vurdert. Men da jeg kom til Sunndalsøra så så på siste værmelding falt valget på Skjorta og Søre Skjorta, topper jeg ikke hadde vært på enda. Ut ifra kartet så jeg en mulighet på å finne god og trygg nok snø opp noen renneformasjoner på sørvestsiden av eggen mellom de to toppene. Forventningene var lave så fikk vi se hvordan dette gikk. Storsekken ble med da det passet og hive inn elementet med stor og tung sekk på denne turen.

Åbittinden i solnedgang
Litlskjorta og Vestre Litlskjorta i blåtimen

Gikk fra parkeringsplassen nede ved Eresfjord utpå ettermiddagen og jobbet meg opp lia etter tråkket som går til Godsøyra. Tung og stor sekk opp her var god trening i seg selv gjennom noe tett skog, kratt med et litt vanskelig sporvalg. Fra Ufssalen gikk det raskt langs kvote 700m inn Kvidalen og etter hvert opp til ca 1150m hvor det bratnet såpass til at jeg bestemte meg for å sette igjen ski og storsekk. Temperaturen hadde falt fra +3c ved bilen til -12c. Mat og drikke ble inntatt før omkledning til det som skulle bli ei meget god økt på alpine sko, stegjern og isøks.

Fulgte en ca 40-45-graders flanke opp mot inngangen til selve renna. Delvis dyp snø til hoftene, men snart innslag av bratte sva gjemt under 5cm puddersnø som krydret omstendighetene ganske bra når det begynner å bli ett stykke ned. Lengre opp i renna var snøen dyp og det var tungt å ta seg opp her, men føltes derimot trygt ut. Noe mjukere fokksnøflak fantes sporadisk og hadde noe dårlig binding til laget under, men jeg vurderte det aldri til å være trussel etter som flakene aldri hadde noe særlig volum. Fortsatt svært gode bindinger i lagdelingen mellom den ukesgamle snøen og mildværsskaren.

Omkledning fra ski
Opp flanken mot renna
Sigesprekk eller ett tidligere snøras
Øverst i renna

Vel oppe på Eggen tenke jeg å prøve meg på Søre Skjorta først ettersom den så ut som den mest krevende toppen å nå. Jeg hadde ikke sett noen bilder av det, men det så temmelig smalt og luftig ut på eggen rett før det går opp til Søre Skjorte. Vandret langs eggen i dyp snø til den smalnet til. Store truende skavler hang utover stupet mot nordøst, så jeg holdt meg på fjell hele veien ut til det luftige punktet før stigningen opp de siste 50-metrene til toppen. Her var det svært luftig, iallefall så det sånn ut på natta med all den snøen. Snøen hadde svært dårlig til ingen feste på steinen da det lå for det meste sukkersnø nederst under mildværsskaren og litt pudder over der igjen. Så litt på mulighetene ned på vestsiden, men ingenting så ut som å være verdt den høye risikoen. Jeg snudde og gikk mot Skjorta.

Eggen utover mot Søre Skjorta. Litlskjorta bak til høyre
Det luftige skaret mot Søre Skjorta
Mot Skjorta

Som vanlig var det store kontraster i snøen langs eggen, fra hard og bærende til fallgroper i sukkersnø mellom store skjulte kampesteiner. Dette tar mye energi og beina får juling. Eggen opp mot Skjorta er i starten brei og trygg med mye snø på, men smalner mye til på rundt 1500m. Her oppe kom også nordlyset fram og gjorde ting hakket mer eksotisk. Den smale eggen videre opp så eksotisk ut den også! Fra en liten fortopp ble mye tid brukt i å klyve ned i og bortover. Sikkert lett klyving på sommerstid, men ganske krevende på snøforholdene som rår nå. Klyve og klatrepartiene langs eggen videre opp er både luftige og noe teknisk så jeg kom meg ut på sørvestsiden av eggen og traverserte i 50-60 graders helninger ett stykke utover før jeg klatret rett opp og på eggen igjen på rundt 1600m. Bein og kropp på dette tidspunktet føltes temmelig mørbanket ut må nevnes etter det som kjennes ut som en million svært høye kneløft i tung å trå snø.

Skjorta sett fra en liten fortopp før eggen smalner til
Ut i bratte helninger på sørvestsiden for eggen. Heldigvis solid snø med god hold i

Enkel skuring mot toppen på slutten, men holdt meg langt fra skavlene her da jeg spottet en tynn skavel som så ut som hang 7-10m ut over stupet. Fikk tatt noen gode nordlysbilder før returen. Turen ned gikk greit, men også her ble mye tid og energi brukt på macrolendet da jeg stadig havnet utpå tildels kjipt svapartier skjult under litt pudder. Ganske sliten da jeg kom ned til skiene igjen så håpet at skituren ned langs elva i Kvidalen skulle gå greit. Det gjorde den forsåvidt, men noe tett skog nederst ga sine vanlige utfordringer på rando men 20kg-sekk.

Nordlys over Skjorta
Mye av Nordmøre i ett bilde
Eresfjord og Langfjorden nærmest
Utsikt mot Romsdalen og Lesja
Små artige sva på returen

Missing title

Written by HegeSA 18.02.2024 19:32

Helt rått og vakre bilder !! Og ser rimeligt skummelt ut :0

Sv:

Written by Þróndeimr 27.02.2024 20:12

Fikk god hjelp fra nordlys å stjerneklar himmel til fotograferinga! Blir fort litt skummelt i et ukjent og komplekst terreng i mørket, men også godt å ta seg god tid til vurderingene og kjenne litt mestring av det.