Tverråtindan (10.02.2024)

Written by svingheim (Magnus Svingheim)

Start point Spiterstulen
Endpoint Spiterstulen
Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 10.02.2024
Store Tverråtinden (2,309m) 10.02.2024
Visits of other PBEs Rappell mot Vest Midtre Tverråtind (2,220m) 10.02.2024

Turen starta fra teltplass like ved Spiterstulen. Fine forhold med lettskya vær, lite vind og litt puddersnø, men kaldt. -21 ved teltet og kaldere i høyden. Gikk til nedre del av moreneryggen som går opp til Svelnosbreen, og fulgte denne opp. Rå skiforhold her!

Videre nordvestover opp til breen. Fikk en time i sola her, før vi runda venstre og inn på nordsida av ryggen. Var noe spente da breen flatet ut, og vi så ruta sørover opp mot ryggen. Begge snøflankene var bratte, med ganske mye vindpåvirka snø og solid skavl på toppen. Ikke et bra sted å være. Vi gikk på mellom snøflankene, i stor grad på fast fjell med noe snø på. Ble smått ubehagelig halvveis oppi, og vi sikret en taulengde (30m). Litt seint å skrape/børste fram tak, så tok litt tid. Mye avblåst oppe på ryggen, men kunne gå første del på ski. Videre var det egentlig ganske dårlig å gå. Stort sett snø som man tråkka gjennom, til enhver tid uvisst hvor dypt. Gikk lettere der ryggen ble brattere og vi kunne gå mer på stein.

Rappelfestet for første rappel, som beskrevet på peakbook med slynger og karabiner, var lett å se. Kilen som satt der har sett sine bedre dager. La på en slynge til i samlinga, før vi tok oss ned på neste hylla. Hadde ikke lest beskrivelsen på forhånd, og så ikke noe til rappellfeste for neste rappel. Nedsnødd? Satte opp et nytt like ved siden av.

Trodde ryggen skulle være grei videre mot Store Tverråtind, men det var et lite parti som var glatt og bratt, som vi opplevde noe uggent. 8-10 meter rappell her også. Videre var det egentlig greit, men treigt (pga. snø som ikke bar) til Store. Noen korte klyvepartier som krevde godt fokus på sånne forhold. Deilig å nå toppen før det ble mørkt, få utsikten, 3 minutter pause, få seg litt lunka vann , og se at det var kort bort til breen og nedkjøringa:) Lykta måtte på før returen over breen.

Litt staking over det flate partiet på breen, og superfin snø hele veien tilbake til Spiterstulen.