Juving på vei til Kinnåsen på fjellski. (11.02.2024)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Kompveien parkering (205m)
Endpoint Kompveien parkering (201m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Kinnåsen (319m) 11.02.2024 13:21
Visits of other PBEs Kompveien parkering (200m) 11.02.2024 11:31

Fet-marka i Lillestrøm kommune prøvde jeg for første gang på ski i romjula, og nå ville jeg prøve igjen med Kinnåsen som toppturmål.
Jeg tok fjellskiene mine, og planla å ta på skifeller når jeg skulle ut i terrenget. Kriss hadde felleski, så hun benyttet truger i stedet. Begge deler fungerte ganske bra, og føret for truger var bedre i dag siden det var mildvær en periode i januar og hardere snø. Jeg sank heller ikke så langt ned i snøen.
Det er ikke så store høydeforskjeller i Fet-marka, men utenfor løypene var det adskillig mer utfordrende å finne en farbar vei med juv og skrenter. Vi valgte en relativt bratt vei opp til toppen og en litt slakere variant ned igjen siden jeg hadde ski.

Toppen av Kinnåsen var ingen stor opplevelse, men jeg syntes terrenget for å komme dit var spennende og utfordrende, men fort gikk det ikke.

Returen ble lagt over Hvalstjern hvor det bare var et par centimeter snø oppe på isen. Det var vanskelig å finne feste for stavene mine der, så det gikk litt tregt på det strekket. Tilbake til bilen var vi godt fornøyde med dagens tur.

Her har jeg akkurat forlatt langrennsløypa og skal ut i skogen; helt greit å gå her.
Merkelig nok var det andre enn oss som hadde surret rundt ute i terrenget her for få dager siden.
Et lite juv vi gikk gjennom med bratt fjell opp  mot Kinnåsen.
Et lite juv vi gikk gjennom med bratt fjell opp mot Kinnåsen.
Toppen av Kinnåsen lengst borte midt i bildet.
Kriss på vei til toppen av Kinnåsen.
Fornøyd fyr ved varden på Kinnåsen.
Her har vi havnet nede i et juv og og ser oppover; det var enda mer utfordrende nedover igjen.
Her er vi ferdige med den mest utfordrende del av juvingen. Det gikk greit å gå i terrenget herfra.