Montaña de Guajara (09.02.2024)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Montaña de Guajara (2,715m) 09.02.2024

Montana de Guarja er det tredje høyeste fjellet på Tenerife. Jeg har vært på det høyeste, Teide før, og Teide lå i dag med nesa i sky og så mye vind at gondolbanen var stengt. Vi kom frem til Canada Blanca visitorsenteret og parkerte her. Klokka var ni om morgenen så det var god plass på parkeringsplassen her. Det var det ikke da vi kom tilbake etter turen, så er nok lurt å være tidlig ute for å sikre seg parkering her. Jeg gikk inn på vistorsenteret og fikk med meg en brosjyre som beskrev ruten opp til Montana de Guajara. Mannen i infoskranken anbefalte å gå den retningen vi gikk i for da blir de bratteste partiene på vei opp til toppen, og litt mindre bratt når en skal ned.

Stien starter på høyre side ved "rundkjøringa" ved inforsenteret. Her var det godt skiltet sti mot GR 131-1 og PR-TF 86 mot Vilaflor og Villa de Arico. I følge mannen visitorsenteret skulle vi følge sti nummer 4 først, så ble litt i stuss om vi var på rett sted. Vi fulgte stien ett lite stykke og så sto det et skilt med nr 4 på så vi viste vi var på rett vei.

Etter ca 700 meter på god sti krysset vi en grusvei og fulgte skilt mot S-31. Nå begynte stigningen, men fremdeles god sti å gå på og flott utsikt. Etter ca 1,5 km var det nytt stikryss, her fulgte vi stien til venstre skiltet S-15 Alto de Guajara. Fin sti her også, lett å følge. Høydemetrene ble jevnt og trutt passert, men vinden tok seg opp så vi måtte på med mer klær.
VI kom opp ett skar opp til topplatået som er relativt flatt og lettgått. Stien går langs ett inngjerdet område, før vi kom til ett stikryss. Her var det bare å følge sti skiltet mot Alto de Guajara de siste metrene mot toppen. På toppen var det info om de astronomiske observatoriene som har vært her oppe. Var noen steinmurer igjen. Teide lå fremdeles med nesa i sky.

Ned igjen gikk vi til venstre i krysset rett nedenfor toppen slik at det ble en rundtur. God sti her også. Neste stikryss var på ryggen ca 1,7 km etter toppen. Her tok vi ned til venstre skiltet mot Canada Blanca 4,9 km. Bratt sti ned til grusvei. Fulgte grusveien til venstre helt til vi kom tilbake til det første stikrysset der vi passerte over veien. Tok så til høyre her og fulgte stien de siste få hundre meterene tilbake til bilen. Veldig fin tur selv om det var litt mye vind i blandt og endel folk. Var kaotisk på parkeringplassen da vi kom tilbake, hadde kommet masse folk mens vi var på tur. Vi gikk en tur innom infoseneter og så på den interessante utstillingen der før vi kjørte videre. Bjørn var med.

Mer om turene vi gikk på Tenerife på bloggen vår: https://www.bstur.no/2024/02/17/tenerife-med-bobil/