Krusetur i Gausdal vestfjell (22.03.2013)

Written by bergtatt (Kim Dahlen) GSM

Ascents Brennhøa (1,244m) 22.03.2013
Krusgravkampen (1,280m) 22.03.2013

Åke og jeg hadde kun igjen disse to toppene i et relativt stort område. Turen hadde vi pratet om en stund, og med fri fra jobb siste dagen før påske og lovende værmeling var dette en gyllen mulighet.

Vi parkerte ved Espedalen fjellstue og fulgte skiløypa opp til snaufjellet. Innover flatene var det bare å nye det fine skiføret, selv om vinden var litt isende og ikke minnet så mye om senvinter. Kilometerne gikk raskt og Krusgravkampen ble dagens første topp. Flott utsikt utover kjente fjellområder.

Brennhøa ble neste mål. Vi svingte oss ned til dalen mellom toppene og tråkket opp bakken til toppen. Pudderføre i skogen og noe hardt på snaufjellet. Denne toppen er en veldig fin utsiktstopp og fortjener absolutt et besøk.

Returen gikk radig, og mot slutten løyet vinden og tilværelsen ble helt upåklagelig. Total stillhet er ikke dagligdags for min del iallefall. Bakkene ned til Espedalen gikk unna, og etter drøye seks timer i fjellet var vi godt fornøyd.

Noen bilder

Rute

Så det var

Written by mortenh 24.03.2013 10:30

det det blei på fredagen. Så ikke ut som noen dårlig tur det der!. Det var fint på skoleavslutning også, og så hjalp det litt på at jeg fikk meg en skikkelig fjelltur i går.