To i Nordland + to i Nord-Trøndelag (05.10.2007)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Geittinden (1,556m) 05.10.2007

(Skrevet av JoSo 07.10.2007)

Tur foretatt: Oktober 2007.

Denne turen kommer høyt opp på rangeringen av "Årets topptur-07". Nydelig vær og praktfull natur! Jeg gikk til topps i shorts og t-shirt denne dagen i begynnelsen av oktober (5.10.)
Jeg gikk turen omtrent som beskrevet av Terje-S. Parkerte ved Vesterbukta (Røssvatnet) og gikk etter ATV-spor i retning Jamtsætra. Sporene bøyde av inn Geittindskardet i retning dit jeg skulle, og sporene var tydelige helt inn til forbi Geitungen. Ikke bra for naturen dette, nei...
Opp mot toppen gikk jeg den nordlige ryggen, og var bortom begge vardene. Den sørlige er den flotteste varden og det høyeste punktet, men i følge mitt kart så det ut til at kommunegrensa for Vefsn går til det nordlige punktet. Jeg er imidlertid usikker på om dette stemmer...
Praktfull utsikt herfra! De mest fremtredende utsyn er mot Okstindan med Røssvatnet foran, Svartisen, De syv søstre, Norra Storfjellet i Sverige, Storfinnkneet, Vistkjerringa + Vistmannen og stortoppene i Børgefjell.
På vei ned fikk jeg se en reinsflokk og en stor mengde med lemen. De nyter nok sola; de også! Jeg brukte litt over 6 timer t/r bilen. Ca. 24 kilometer å gå i denne nydelige fjellheimen i dag.