Stryteberg (23.03.2013)  4

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Stryteberg (1,307m) 23.03.2013
Visits of other PBEs Olebu (992m) 23.03.2013

Nydelig vinterdag på ski til Stryteberg. Sol fra en skyfri himmel, men kaldt, -9 grader og en sur lett bris fra nord-nordvest. Været var fantastisk, men det minnet mer om en vinterferiedag enn en dag i begynnelsen av påsken. Gikk turskiløypene Rød 1 og 3 samt Blå 6, en fin runde på ca. 3,5 mil. Flotte skiforhold i de preparerte løypene, men relativt dårlig føre i terrenget grunnet ustabilt snølag, mye humper, skavler og fokksnø som et resultat etter uværet i månedsskiftet februar/mars. Siden har det omtrent ikke falt noe nysnø, bare et lite lag på 2-3 cm.

Slettefjell og Mugnetinden (1737 moh) sett fra toppen av Stryteberg.
Flott panoramautsikt fra Stryteberg mot Bitihorn (1607 moh) og Jotunheimen.
Toppvarden på Stryteberg (1310 moh). Skaget (1685 moh) i bakgrunnen.

Så du

Written by mortenh 24.03.2013 10:33

noe sporrester etter meg på Stryteberg. Tuslet opp der fra vest på torsdagen og da var det ikke spor etter noen andre før meg.

Stryteberg er en knall utsiktstopp, nesten rart ikke Beitostølen kjører en svipp oppom med løypemaskina.

Sv: Så du

Written by alexw 24.03.2013 20:16

Ja, jeg så faktisk sporene dine. Så GPS-sporet ditt, men tok av løypen ca. 50 meter etter deg. Ble inspirert til å ta en ny tur dit etter å ha sett din rapport. Det er det fine med Peakbook:)

Stryteberg er et flott turmål med en storslagen panoramautsikt, ja. Toppen er også enkel å bestige på ski, men den skulle gjerne vært preparert helt til topps i og med at den ligger såpass nærme løypen. Kanskje et tips å sende inn til Beitostølen løypeforening? Til sammenligning er det som er fint med Skardåsen-runden at man får med en toppbestigning på turen. Flott er det i hvertfall å ta en avstikker opp til Stryteberg.