Rinilhaugen og Nordre Korsvatnhaugen på ski og truger. (03.02.2024)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Bruvoll parkering (418m)
Endpoint Bruvoll parkering (418m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Rinilhaugen (613m) 03.02.2024 15:17
Nordre Korsvatnhaugen Øst (614m) 03.02.2024 15:44
Visits of other PBEs Bruvoll parkering (410m) 03.02.2024 13:14

I dag skulle jeg på besøk hos noen øst for Oslo og hadde planer om en skitur i Fet-marka før jeg dro til dem; det var et fint område jeg gikk på ski i romjula. Men det var ikke kjørt opp løyper der, så da valgte jeg i stedet et helt annet område ved Grua i Lunner kommune.

Fra Bruvoll parkering var det ganske gode skiløyper, og med felleski gikk det tålelig bra opp til sørsiden av Nordre Korsvatnhaugen hvor jeg byttet ut felleski med truger. Jeg hadde håpet på at snøen hadde synket sammen en del etter mildværet, men det var i liten grad tilfelle så jeg sank godt ned i snøen til tross for truger. Egentlig hadde jeg ikke tenkt å gå oppom Rinilhaugen, men kursen min i terrenget ble litt for langt øst, så da stakk jeg oppom der også. Der var det jo faktisk litt utsikt. Bratt ned og bratt opp igjen til rødnåla Nordre Korsvatnhaugen Øst som ikke var den helt store opplevelsen.

Selve trugeturen var ca 2,7 km og det brukte jeg 1:45 på. Noe sier meg at truger ikke er så veldig effektiv måte å komme frem på. Dessuten er det veldig tungt å gå sånn med høye kneløft. Jeg tror det hadde vært lettere med fjellski påmontert helfeller på denne turen. Trugene i dag hadde jeg lånt, og jeg har vært inne på tanken å kjøpe truger, men det bør jeg slå fra meg.

Det var veldig deilig å komme over på langrennski, og bakkene nedover til bilen gikk som en drøm.

Jeg glemte å stoppe trackingen etter at jeg kom frem til bilen; det ble ikke gjort før Nittedal, men lengde og tid på turen er korrigert.

På avstikkeren oppover mot Korsvatnhaugene var det noen dager siden det var kjørt opp løyper. Men helt greit å gå her likevel.
Utsikt østover mot Snellingshaugen.
Skiløypa jeg fulgte går på tvers av bildet foran nærmeste trerekke. Sporene oppover er fra mine truger.
Det var en del tett skog jeg måtte forsere
Toppen av Rinilhaugen før jeg ødela den med trugene.
Utsikt vestover fra Rinilhaugen.
Bilde tatt rett før toppen av Nordre Korsvatnhaugen.
Toppen av Nordre Korsvatnhaugen manglet utsikt, men det var et langsgående åpent område der.
Skiparkering mens jeg gikk på truger.
Stor parkeringsplass på Bruvoll.