Vardåsen - Eneste > pf100 i Gjerdrum (23.03.2013)

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Vardåsen i Gjerdrum (320m) 23.03.2013

En fantastisk lørdag med sol fra skyfri himmel. Kunne ikke sitte inne en slik dag selv om svenska skidspelen i Falun gikk på TV. Hadde først tenkt å bestige Valfjellet fra Gjerdrum, nærmere bestemt Bråtesletta. Her var det vanskelig å finne plass til bilen. Derfor kjørte jeg videre til Frogner da jeg også antok at stien fra den kanten var mer brukt og således større håp om å kunne ta seg fram på vinteren. Parkerte ved Vardefjellet barnehage like ved Kiwi Fjellbo. Løp opp gjennom boligfeltet og prøvde meg fram uten å finne noen sti. GPSen var med men printet ikke ut kart. Etterhvert kommer jeg meg inn en traktorsti og finner til min store overraskelse flotte skiløyper. Jeg visste faktisk ikke at det ble kjørt løyper på vinteren her, og jeg har bodd i Gjerdrum i 30 år. Mulig det er ganske nytt fordi det så ut som stolpene til en lysløype var under oppføring. Kabler lå på bakken. Ihvertfall fant jeg en løype som gikk i riktig retning. Etterhvert innså jeg at dette ikke førte fram. Jeg snudde og fant plutselig en sti som tok av fra skiløypa. Den gikk i retning toppen og etter en kort løpetur fant jeg skiltet og benken. Mye folk ute idag.

På vei hjem stoppet jeg langs fjellets vestvegg og tok bilde av noen som bedrev isklatring. Ved siden av er det også en vegg uten is som brukes hele året, spesielt mye i sommerhalvåret.

Tid: 55 min.
Lengde: 5.96 km (inkl. feilløping)