Nesten 4 dager med Tosbotn som base (21.08.2007)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Simskardet (420m)
Ascents Kvigtinden (1,699m) 21.08.2007
Visits of other PBEs Simskardet p-plass (420m) 21.08.2007
Simskardhytta (465m) 21.08.2007

(Skrevet av JoSo 24.08.2007)

Tur foretatt: August 2007. Andre på toppen: Torbjørn

Dette ble en flott dagstur! Vi kjørte til Simskardet og parkerte bilen her. Gikk så stien til Simskardhytta. Like før denne gikk den nye hengebrua over elva. Jeg tror denne er ny dette året siden den ene av de to bruene oppe ved hytta var borte.
Videre gikk turen inn mot Biseggskardet og opp den lille kneika til Vestre Måsskardvatnet. Vi rundet deretter Måsskardfjellet (som er godt synlig hele veien fra dalen) og inn på eggen som fører til Kvigtindtoppen. Kvass, fin egg den siste strekningen. Nydelig utsikt og storslagen natur her inne i hjertet av Børgefjell Nasjonalpark! På toppen lå et glass med en bok som viser at denne toppen ikke er mye besøkt. Retur samme vei. Mye lemen å se, ellers endel rype og noe rovfugl her og der. Vi brukte 9 t og 10 min på turen, hvorav 5 t opp til topps. Også med på turen: Torbjørn.