Familieferie i vest og sør (29.07.2007)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Kyrkjenuten (1,601m) 29.07.2007
Skrebottnuten (1,525m) 29.07.2007

(Skrevet av JoSo 13.08.2007)

Tur foretatt: Juli 2007.

Med Rennesøy som utgangspunkt kjørte vi først til Sauda, deretter videre på R 520 til avkjøringen mot Slettedalen. Ca kl 10 stod vi klare til å gå etter en forholdsvis drøy biltur + en ferjestrekning. På sørsiden av fjellet, midt mellom Slettedalsvatnet og Berdalsvatnet var det en liten p-plass på venstre side av veien. Uten at vi ante det på forhånd var her også en beleilig anlagt sti opp gjennom lia. Det viste seg at stien gikk i riktig retning, og da denne etterhvert ble utvisket mot høyfjellet dukket det opp noen varder her og der. Var uheldige med været denne dagen, men med nok utstyr inkl GPS ble denne turen uansett fin! Vår planlagte rute passerte noen bratte partier på 4-5 steder, men ikke noe problematisk. Disse partiene var også delvis vardet. De siste kilometrene mot toppen var veldig snørike, og ferden gikk stort sett på svære snøfelt. En stor kvadratisk formet varde stod på toppen, og her var bok i en solid boks. Litt rart å registrere hvor lite besøkt denne toppen er. Siste besøk var først i juli og foregikk med ski på bena...! Vi brukte 3 t og 40 min opp og 2 t og 50 min ned. Også med på turen: Ellen S.